Ajutor bobinare motor Sfaturi bobinaj
#1
Postat 14 December 2007 - 01:57 AM
#2
Postat 14 December 2007 - 02:20 AM
Daca scazi tensiunea si vrei sa pastrezi puterea trebuie sa cresti curentul.
Scazand si curentul nu mai merita sa pui cele 220g de motor. Mai bine iei un motor din seria 400....zic si eu.
#3
Postat 14 December 2007 - 02:40 AM
#4
Postat 14 December 2007 - 03:51 AM
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 14 December 2007 - 03:51 AM
#5
Postat 14 December 2007 - 07:24 AM
nu sti ce motor este?...in primul rand cati poli are? 3 sau 5(adica infasurari, bobine)?
pentru a-ti consuma 4-5A trebuie sa-l bobinezi cu sarma subtire si mai mule spire, caz in care va scadea turatia implicit forta de tractiune.
#6
Postat 14 December 2007 - 10:07 AM
OldMann, la 14 Dec 2007, 07:24, a spus:
nu sti ce motor este?...in primul rand cati poli are? 3 sau 5(adica infasurari, bobine)?
pentru a-ti consuma 4-5A trebuie sa-l bobinezi cu sarma subtire si mai mule spire, caz in care va scadea turatia implicit forta de tractiune.
Old Man, tu le ai cu electro... Ia zi, ma insel?
spire putine= turatie mare dar cuplu mic (la o tens data)
spire multe= turatie mica dar cuplu mare (la aceeasi tensiune)
Combinatii in functie de ce vrei sa faci:
sarma groasa=curent max mare, dar nu poti da spire multe, deci U max (nr cel) mai mic...
sarma mai subtire= curent max mai mic, dar poti bobina mai multe spire, deci nr cel mai multe.
un mot se poate bobina sa zicem pt 200W in doua variante:
**spire putine cu sarma groasa pt 20A si poti sa-l duci la 10V === vei avea turatie mare la un cuplu mai mic si Pmax 200W
sau
**spire multe cu sarma subtire pt 10A si poti sa-l duci la 20V === vei avea turatie mai mica la un cuplu mai mare si Pmax tot de 200W
Pmax e "citit" in mare parte si pe gabaritul fizic al mot ( numar si grosime spire, deci sa ai unde sa bagi)
Aceasta postare a fost editata de HESS: 14 December 2007 - 02:02 PM
#7
Postat 14 December 2007 - 03:08 PM
Da sa revenim, cu cat spirele sunt mai putine si mai groase cu atat creste turatia, cuplul si implicit consumul.
Consumul nu ramane constant, cu cat creste cuplul cu atat creste consumul, marimi direct proportionale.
Cuplul este direct proportional cu curentul consumat si ....grosimea sarmei de bobinaj.
Turatia mai este influentata si de felul cum este bobinat motorul, de tipul magnetilor din stator, de lagarele pe care aluneca rotorul, de centrajul rotorului, de configuratia periilor si nu in ultimul rand de randament, adica, cat reuseste motorul din curentul consumat sa transforme in lucru mecanic si nu in caldura.
Aceasta postare a fost editata de OldMann: 14 December 2007 - 03:11 PM
#8
Postat 14 December 2007 - 03:43 PM
Cu cresterea turatiei si consumului sunt de acord, dar cuplu cred ca se cam depreciaza.... poate ma insel eu...
:wub:
#9
Postat 14 December 2007 - 04:00 PM
sarma mai groasa si spire putine inseamna rezistenta mica - implicit curent mare, deci...crescand curentul creste si campul magnetic invartitor...implicit turatia.
Aceasta postare a fost editata de OldMann: 14 December 2007 - 05:42 PM
#10
Postat 14 December 2007 - 04:07 PM
vicolreddog, la 14 Dec 2007, 02:57, a spus:
Dar nu trebuie sa-l bobinezi. Alimenteaza-l asa cum e in loc de 18V cu tensiunea de 12V sau chiar mai putin pana vezi ca scade curentul la 4 - 5 A
#11
Postat 14 December 2007 - 04:18 PM
OldMann, la 14 Dec 2007, 16:00, a spus:
sarma mai groasa si spire putine inseamna rezistenta mica - implicit curent mare, deci...crescand curentul creste si campul magnetic invartitor...implicit turatia.
asa este, dar mai era ceva cu inductanta, care era proportionala cu lungimea conductorului. Cred ca si forta electromag. are ceva apucaturi de proportionalitate cu inductanta....
Scuza-ma daca spun bazaconii ?? :) . Cred ca am eu un fix cu ""spire putine si groase = ture multe, I mare, cuplu mic''.
....Nu ma mai bag, ca e complicat... :wub:
Aceasta postare a fost editata de HESS: 14 December 2007 - 04:20 PM
#12
Postat 14 December 2007 - 06:07 PM
E are senzatia ca daca il va alimenta la 12V si-l va face sa consume 4-5A cum a citit, probabil, pe unele date tehnice la unele motoare a rezolvat problema.
Eu am zis asa, ca sa poate fi rebobinat, eu personal am facut-o pentru seria 550 si seria 750 si merg de rup.
In primul rand se scoate sarma existenta care are undeva 04-0,5mm CuEm, la 18V sunt in jurul a 35-40spire pe fiecare pol. La seria 550 sunt trei poli, iar la 750 sunt 5 poli. Diferenta apare la bobinare, la 550 bobinajul se executa de pe un pol pe altul iar la 750 bobinajul e executat din doi in doi.
Ce am facu eu, am dat sarma originala jos si am refacut bobinajul (pentru 750) cu sarma de 0,8mmCuEm. Sarma a fost pusa in doua si bobinata, astfel creste sectiunea scade rezistenta. Numarul de spire l-am redus la 12 pe fiecare pol, pe colector capetele bobinelor nu se cositoresc, se incearca sertizarea deoarece se incalzeste si cositorul se poate desface.
Pe cel 750 bobinat astfel am scos un curent in gol de 12A la o turatie de 27-28000 ture si la o tensiune de 12V. Eu le folosesc la 8,4 v si ma apropii de 23000 ture. Lagarele le-am modificat si din cele cu alunecare am pus cu rostogolire. Mai greu a fost echilibrarea rotorului da pana la urma se face si asta.
La cele 550 am procedat la fel, am obtinut consumuri de 8A pe 8,4V si la turatie cam 18000.
Turatiiel le-am masurat pe un tahometru cu frictiune.
#13
Postat 14 December 2007 - 11:24 PM
Aceasta postare a fost editata de vicolreddog: 14 December 2007 - 11:45 PM
#14
Postat 14 December 2007 - 11:39 PM
Aceasta postare a fost editata de vicolreddog: 14 December 2007 - 11:44 PM
#15
Postat 15 December 2007 - 04:02 AM
Daca vrea putere mica Sir Vaska a dat solutia. Il lasa asa.
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 15 December 2007 - 07:07 AM
#16
Postat 16 December 2007 - 01:12 PM
Oricum teoria cu spire multe cuplu mare e destul de corecta - campul magnetic variaza nu numai cu curentul printr-o spira ci si cu numarul de spire. In general numarul ridicat de spire coboara KV-ul , adica la spire mai multe motorul se va invarti mai incet, cu cuplu mai mare si putere/consum mai mici. Asta cred ca vrea si el - sa reduca turatia, sa reduca amperajul si sa creasca cuplul. Presupun ca pentru a trece de la 18Vx15A la 12Vx5A se poate incerca dublarea numarului de spire.
Stiu ca e putin offtopic, dar de curiozitate - daca nu-s pretentii de super-performanta nu poate fi propulsata barcuta de motor cu elice aeriana + servo care sa intoarca propulsorul pentru carmire? Astfel de propulsie poate fi pusa simplu pe orice lighean, tavita de mici sau scandura si se reduce mult riscul sa agate carma sau elicea in buruieni.
Aceasta postare a fost editata de ctotth: 16 December 2007 - 01:52 PM
#17
Postat 16 December 2007 - 06:51 PM
ctotth, la 16 Dec 2007, 14:12, a spus:
Asa am crezut si noi....Sir si cu mine. Si i-am propus doua variante:
-eu am zis sa puna un 400 si sa aiba greutate mica si aproximativ putere echivalenta cu 4-5A la 12V
-Sir i-a zis sa-l lase asa cum este si are aceeasi putere mica fara cheltuiala dar cu 120g in plus.
Dar el vrea sa aibe aceeasi putere ca la 18V 15A.
Daca am gresit ceva va rog sa ma corectati. Abia pe urma discutati despre bobinaj. Dupa ce caietul de sarcini va fi clar.
#18
Postat 16 December 2007 - 07:06 PM
Ca sa faci o treaba cat de cat buna, de modificare zic, trebuie sa le ai frate cu ``despre motoare electrice``...
Ca il bobinezi tu pana la urma si se invarte, te cred, dar tu sigur vrei cu totul altceva.... Vrei sa si echilibrezi rotorul nou bobinat???
Hai fa un efort si da-ti un motor pe sufletul tau, acum de sarbatori.
Bafta, si o veste buna: Mosul nu stie sa bobineze rotoare, le ia ``la gata``! :lol:
#19
Postat 17 December 2007 - 02:28 PM
#20
Postat 17 December 2007 - 04:04 PM
``barcuta`` ta sare de 5Kg??? :D Si vrei sa fie de viteza?
Doua solutii ai, indiferent de ce spun legile fizicii:
1. Motor electric cam peste 1KW.
sau
2.Motor termic 3.5cmc auto (sau mai mare)
Daca nu o vrei de viteza, pune un 700/13 ca o duce.... Sau mai ``gros``:D
(755/40 e mai slab, de fapt e chiar un motor prost la gabaritul pe care il are)
Aceasta postare a fost editata de HESS: 17 December 2007 - 04:14 PM
#21
Postat 17 December 2007 - 06:32 PM
HESS, la 17 Dec 2007, 16:04, a spus:
eventual de navo....ca ala de auto crapa dupa primele 5 minute
#22
Postat 17 December 2007 - 07:24 PM
Da, ai dreptate, nu am spus de chiulasa racita si de un 1:2, Corect! :lol:
Aceasta postare a fost editata de HESS: 17 December 2007 - 07:27 PM
#23
Postat 18 December 2007 - 06:15 PM
#24
Postat 18 December 2007 - 09:41 PM
#25
Postat 18 December 2007 - 10:05 PM
#28
Postat 19 December 2007 - 06:29 PM
Curentul consumat este in masura de 90% influentat de sarcina si de U de alimentare. De``hidrodinamica barcii`` nu prea , ca are viteza f mica, doar daca merge cu spatele...
Cred ca totusi la 96W consumati si 7 Kg la gata se cam taraste prea incet...
Aceasta postare a fost editata de HESS: 19 December 2007 - 06:38 PM
#29
Postat 19 December 2007 - 06:47 PM
L-am alimentat la un acu de 6V/4A. S-a incalzit de l-a luat dracu.... Putere? Nimic, cum il atingeai cu degetul se incetinea....Ce are , ce are? Cum am spus, fiind luat acum 1 an, nu ii facusem rodajul! Periile, care sunt destul de badarane calcau in doua liniutze f subtiri pe colector...
L-am bagat de l-a luat dracii la 2V cam 8 ore, iar acum e OK.
Asta pt colegul, ca poate ia ceva nou si sa nu se sperie de incident, sa fie pregatit! http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/tongue.gif
#30
Postat 20 December 2007 - 02:27 AM