Modelism - RHC Forum: Ajutor bobinare motor - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Acest topic e inchis

Ajutor bobinare motor Sfaturi bobinaj

#1 Useril este offline   vicolreddog 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 102
  • Inregistrat: 02-October 07

  Postat 14 December 2007 - 01:57 AM

Vreau sa bobinez un motor din seria 600 cred si nu prea le am cu calculatul defapt sunt incepator an modelism..... motorul a avut sarma de 0,60 si mergea la 18 v avnd un consum de de vreo 15A Acum as vrea sa l fac la 12V si sa consume an jur de 4 5A Mai multe detalii nu stiu ce tre sa scriu.... DACA MA POATE AJUTA CINEVA :D
0

#2 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9328
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 14 December 2007 - 02:20 AM

P=UxI.
Daca scazi tensiunea si vrei sa pastrezi puterea trebuie sa cresti curentul.
Scazand si curentul nu mai merita sa pui cele 220g de motor. Mai bine iei un motor din seria 400....zic si eu.
0

#3 Useril este offline   vicolreddog 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 102
  • Inregistrat: 02-October 07

Postat 14 December 2007 - 02:40 AM

seria 400 este f mic pt barca mea mie trebuie sa mi iasa ceva de genul 755/40
0

#4 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9328
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 14 December 2007 - 03:51 AM

Pastrand puterea la 12V ar trebui sa consume 22,5A.

Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 14 December 2007 - 03:51 AM

0

#5 Useril este offline   OldMann 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1762
  • Inregistrat: 01-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucovina

Postat 14 December 2007 - 07:24 AM

nu trebuie sa e pricepi la modelism ca sa bobinezi un motor.

nu sti ce motor este?...in primul rand cati poli are? 3 sau 5(adica infasurari, bobine)?

pentru a-ti consuma 4-5A trebuie sa-l bobinezi cu sarma subtire si mai mule spire, caz in care va scadea turatia implicit forta de tractiune.
If the boat doesnt fly, dont buy!!!

0

#6 Useril este offline   HESS 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 955
  • Inregistrat: 08-October 07

Postat 14 December 2007 - 10:07 AM

OldMann, la 14 Dec 2007, 07:24, a spus:

nu trebuie sa e pricepi la modelism ca sa bobinezi un motor.

nu sti ce motor este?...in primul rand cati poli are? 3 sau 5(adica infasurari, bobine)?

pentru a-ti consuma 4-5A trebuie sa-l bobinezi cu sarma subtire si mai mule spire, caz in care va scadea turatia implicit forta de tractiune.


Old Man, tu le ai cu electro... Ia zi, ma insel?

spire putine= turatie mare dar cuplu mic (la o tens data)
spire multe= turatie mica dar cuplu mare (la aceeasi tensiune)

Combinatii in functie de ce vrei sa faci:
sarma groasa=curent max mare, dar nu poti da spire multe, deci U max (nr cel) mai mic...
sarma mai subtire= curent max mai mic, dar poti bobina mai multe spire, deci nr cel mai multe.

un mot se poate bobina sa zicem pt 200W in doua variante:

**spire putine cu sarma groasa pt 20A si poti sa-l duci la 10V === vei avea turatie mare la un cuplu mai mic si Pmax 200W
sau
**spire multe cu sarma subtire pt 10A si poti sa-l duci la 20V === vei avea turatie mai mica la un cuplu mai mare si Pmax tot de 200W
Pmax e "citit" in mare parte si pe gabaritul fizic al mot ( numar si grosime spire, deci sa ai unde sa bagi)

Aceasta postare a fost editata de HESS: 14 December 2007 - 02:02 PM

GAZ PE APA- sentiment de nedescris!
0

#7 Useril este offline   OldMann 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1762
  • Inregistrat: 01-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucovina

Postat 14 December 2007 - 03:08 PM

eu stiu cat l-e am sau nu...cert e ca in viata de zi cu zi nu am treaba cu electricele... sunt jurist si asta o fac din pasiune, pe langa altele...

Da sa revenim, cu cat spirele sunt mai putine si mai groase cu atat creste turatia, cuplul si implicit consumul.
Consumul nu ramane constant, cu cat creste cuplul cu atat creste consumul, marimi direct proportionale.

Cuplul este direct proportional cu curentul consumat si ....grosimea sarmei de bobinaj.
Turatia mai este influentata si de felul cum este bobinat motorul, de tipul magnetilor din stator, de lagarele pe care aluneca rotorul, de centrajul rotorului, de configuratia periilor si nu in ultimul rand de randament, adica, cat reuseste motorul din curentul consumat sa transforme in lucru mecanic si nu in caldura.

Aceasta postare a fost editata de OldMann: 14 December 2007 - 03:11 PM

If the boat doesnt fly, dont buy!!!

0

#8 Useril este offline   HESS 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 955
  • Inregistrat: 08-October 07

Postat 14 December 2007 - 03:43 PM

''cu cat spirele sunt mai putine si mai groase cu atat creste turatia, cuplul si implicit consumul.''




Cu cresterea turatiei si consumului sunt de acord, dar cuplu cred ca se cam depreciaza.... poate ma insel eu...




:wub:
GAZ PE APA- sentiment de nedescris!
0

#9 Useril este offline   OldMann 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1762
  • Inregistrat: 01-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucovina

Postat 14 December 2007 - 04:00 PM

eu la fizica am invatat ca, cu cat curentul ce strabate un conductor este mai mare cu atat este mai mare si campul electromagnetic produs in jurul conductorului.

sarma mai groasa si spire putine inseamna rezistenta mica - implicit curent mare, deci...crescand curentul creste si campul magnetic invartitor...implicit turatia.

Aceasta postare a fost editata de OldMann: 14 December 2007 - 05:42 PM

If the boat doesnt fly, dont buy!!!

0

#10 Useril este offline   Sir_Vaska 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1117
  • Inregistrat: 23-November 03
  • Gender:Male
  • Location:Maramures, Baile Borsa
  • Interests:RC - utilaje agricole, de constructii , camioane , trenulete si ... drone

Postat 14 December 2007 - 04:07 PM

vicolreddog, la 14 Dec 2007, 02:57, a spus:

Vreau sa bobinez un motor din seria 600 cred si nu prea le am cu calculatul defapt sunt incepator an modelism..... motorul a avut sarma de 0,60 si mergea la 18 v avnd un consum de de vreo 15A Acum as vrea sa l fac la 12V si sa consume an jur de 4 5A Mai multe detalii nu stiu ce tre sa scriu.... DACA MA POATE AJUTA CINEVA :wub:

Dar nu trebuie sa-l bobinezi. Alimenteaza-l asa cum e in loc de 18V cu tensiunea de 12V sau chiar mai putin pana vezi ca scade curentul la 4 - 5 A
0

#11 Useril este offline   HESS 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 955
  • Inregistrat: 08-October 07

Postat 14 December 2007 - 04:18 PM

OldMann, la 14 Dec 2007, 16:00, a spus:

eu la fizica am invatat ca, cu cat curentul ce strabate un conductor este mai mare cu atat este mai si capul electromagnetic produs in jurul conductorului.

sarma mai groasa si spire putine inseamna rezistenta mica - implicit curent mare, deci...crescand curentul creste si campul magnetic invartitor...implicit turatia.

asa este, dar mai era ceva cu inductanta, care era proportionala cu lungimea conductorului. Cred ca si forta electromag. are ceva apucaturi de proportionalitate cu inductanta....

Scuza-ma daca spun bazaconii ?? :) . Cred ca am eu un fix cu ""spire putine si groase = ture multe, I mare, cuplu mic''.

....Nu ma mai bag, ca e complicat... :wub:

Aceasta postare a fost editata de HESS: 14 December 2007 - 04:20 PM

GAZ PE APA- sentiment de nedescris!
0

#12 Useril este offline   OldMann 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1762
  • Inregistrat: 01-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucovina

Postat 14 December 2007 - 06:07 PM

....nu s-a inteles, "vicolreddog", spune ca are un motor seria 400(cred ca este 550 sau 750 depinde de grosimea axului), probabil scos dintr-o unealta (maina de infiletat) cu acumulatori care functiona la 18V. A constatat ca motorul alimentat la tensiune mica(12V) nu are aceeasi turatie ca la 18V.
E are senzatia ca daca il va alimenta la 12V si-l va face sa consume 4-5A cum a citit, probabil, pe unele date tehnice la unele motoare a rezolvat problema.

Eu am zis asa, ca sa poate fi rebobinat, eu personal am facut-o pentru seria 550 si seria 750 si merg de rup.

In primul rand se scoate sarma existenta care are undeva 04-0,5mm CuEm, la 18V sunt in jurul a 35-40spire pe fiecare pol. La seria 550 sunt trei poli, iar la 750 sunt 5 poli. Diferenta apare la bobinare, la 550 bobinajul se executa de pe un pol pe altul iar la 750 bobinajul e executat din doi in doi.

Ce am facu eu, am dat sarma originala jos si am refacut bobinajul (pentru 750) cu sarma de 0,8mmCuEm. Sarma a fost pusa in doua si bobinata, astfel creste sectiunea scade rezistenta. Numarul de spire l-am redus la 12 pe fiecare pol, pe colector capetele bobinelor nu se cositoresc, se incearca sertizarea deoarece se incalzeste si cositorul se poate desface.
Pe cel 750 bobinat astfel am scos un curent in gol de 12A la o turatie de 27-28000 ture si la o tensiune de 12V. Eu le folosesc la 8,4 v si ma apropii de 23000 ture. Lagarele le-am modificat si din cele cu alunecare am pus cu rostogolire. Mai greu a fost echilibrarea rotorului da pana la urma se face si asta.

La cele 550 am procedat la fel, am obtinut consumuri de 8A pe 8,4V si la turatie cam 18000.
Turatiiel le-am masurat pe un tahometru cu frictiune.
If the boat doesnt fly, dont buy!!!

0

#13 Useril este offline   vicolreddog 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 102
  • Inregistrat: 02-October 07

  Postat 14 December 2007 - 11:24 PM

in primul rand am doua motoare unul de la o masina de infiletat(3 poli) care mergea la 18v si consuma f multi A si unul aproape identic cu 5 poli care l am luat de la o imprimanta mai veche care mergea la ...v. Eu doresc sa bobinez unu din motoarele astea pt barcutza mea de plantat vezi subiect "Ce motor sa montez pe nebunia asta mica?" care va avea o baterie de 12V 10A si acest motor va trebui sa consume cat mai putin posibil si sa am o turatie de max 10 000 undeva la 5000 6000 de ture cred ca e perfect o sa va dau si dimensiunile motoarelor un pic mai tarziu. va multumesc.

Aceasta postare a fost editata de vicolreddog: 14 December 2007 - 11:45 PM

0

#14 Useril este offline   vicolreddog 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 102
  • Inregistrat: 02-October 07

  Postat 14 December 2007 - 11:39 PM

pe cel cu 3 poli ultima oara l am bobinat cu sarma de 0,47 si am bagat cate 60 spire pe fiecare pol asa am obtinut un consum an gol 0,60A cu axul blocat 15A si cu elice tripala de 40 tinut pe loc an apa vre o 7 8A DIMESIUNI MOTOARE DIAMETRU 35 lungime 65

Aceasta postare a fost editata de vicolreddog: 14 December 2007 - 11:44 PM

0

#15 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9328
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 15 December 2007 - 04:02 AM

Dragii mei. El vrea sa-l alimenteze la tensiune mai mica...12v....sa consume mai putin....4-5A....si sa aiba ACEEASI putere. Asa ceva este imposibil.
Daca vrea putere mica Sir Vaska a dat solutia. Il lasa asa.

Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 15 December 2007 - 07:07 AM

0

#16 Useril este offline   ctotth 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 985
  • Inregistrat: 22-April 04

Postat 16 December 2007 - 01:12 PM

Mie mi s-a parut ca vrea sa consume 4-5 amperi la 12V in loc 18V 15A - deci putere/consum semnificativ mai mici. Nu a spus ca vrea aceasi putere ci sa reduca consumul.

Oricum teoria cu spire multe cuplu mare e destul de corecta - campul magnetic variaza nu numai cu curentul printr-o spira ci si cu numarul de spire. In general numarul ridicat de spire coboara KV-ul , adica la spire mai multe motorul se va invarti mai incet, cu cuplu mai mare si putere/consum mai mici. Asta cred ca vrea si el - sa reduca turatia, sa reduca amperajul si sa creasca cuplul. Presupun ca pentru a trece de la 18Vx15A la 12Vx5A se poate incerca dublarea numarului de spire.

Stiu ca e putin offtopic, dar de curiozitate - daca nu-s pretentii de super-performanta nu poate fi propulsata barcuta de motor cu elice aeriana + servo care sa intoarca propulsorul pentru carmire? Astfel de propulsie poate fi pusa simplu pe orice lighean, tavita de mici sau scandura si se reduce mult riscul sa agate carma sau elicea in buruieni.

Aceasta postare a fost editata de ctotth: 16 December 2007 - 01:52 PM

0

#17 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9328
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 16 December 2007 - 06:51 PM

ctotth, la 16 Dec 2007, 14:12, a spus:

Mie mi s-a parut ca vrea sa consume 4-5 amperi la 12V in loc 18V 15A - deci putere/consum semnificativ mai mici. Nu a spus ca vrea aceasi putere ci sa reduca consumul.

Asa am crezut si noi....Sir si cu mine. Si i-am propus doua variante:
-eu am zis sa puna un 400 si sa aiba greutate mica si aproximativ putere echivalenta cu 4-5A la 12V
-Sir i-a zis sa-l lase asa cum este si are aceeasi putere mica fara cheltuiala dar cu 120g in plus.
Dar el vrea sa aibe aceeasi putere ca la 18V 15A.
Daca am gresit ceva va rog sa ma corectati. Abia pe urma discutati despre bobinaj. Dupa ce caietul de sarcini va fi clar.
0

#18 Useril este offline   HESS 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 955
  • Inregistrat: 08-October 07

Postat 16 December 2007 - 07:06 PM

Ca tot mi-am expus si eu fixurile despre spire putine, curent mare, turatie mare, cuplu mic, bla bla... (merci ctotth ca mi-ai pus partea :lol: ), as vrea sa-i dau un sfat omului cu modificarea: reculege-te, stabileste clar CE VREI, si cauta un motor ``la gata`` care sa-ti satisfaca pretentiile referitor la parametrii.
Ca sa faci o treaba cat de cat buna, de modificare zic, trebuie sa le ai frate cu ``despre motoare electrice``...
Ca il bobinezi tu pana la urma si se invarte, te cred, dar tu sigur vrei cu totul altceva.... Vrei sa si echilibrezi rotorul nou bobinat???
Hai fa un efort si da-ti un motor pe sufletul tau, acum de sarbatori.
Bafta, si o veste buna: Mosul nu stie sa bobineze rotoare, le ia ``la gata``! :lol:
GAZ PE APA- sentiment de nedescris!
0

#19 Useril este offline   vicolreddog 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 102
  • Inregistrat: 02-October 07

Postat 17 December 2007 - 02:28 PM

Merci Hess esti haios dar cam ai dreptate an ce spui tu. :) Eu vroiam sa l alimentez cu 12v si sa consume cat de cat putin dar barcutza mea ancepe sa sara de 5 kg si... cred k o sa mi trebuiasca 755/40 sau unul de auto
0

#20 Useril este offline   HESS 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 955
  • Inregistrat: 08-October 07

Postat 17 December 2007 - 04:04 PM

????????????????????????????????????
``barcuta`` ta sare de 5Kg??? :D Si vrei sa fie de viteza?
Doua solutii ai, indiferent de ce spun legile fizicii:

1. Motor electric cam peste 1KW.
sau
2.Motor termic 3.5cmc auto (sau mai mare)

Daca nu o vrei de viteza, pune un 700/13 ca o duce.... Sau mai ``gros``:D

(755/40 e mai slab, de fapt e chiar un motor prost la gabaritul pe care il are)

Aceasta postare a fost editata de HESS: 17 December 2007 - 04:14 PM

GAZ PE APA- sentiment de nedescris!
0

#21 Useril este offline   Dexter_Jr 

  • Moderator RHC
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 1589
  • Inregistrat: 28-February 06
  • Gender:Male
  • Location:Cluj Napoca

Postat 17 December 2007 - 06:32 PM

HESS, la 17 Dec 2007, 16:04, a spus:

2.Motor termic 3.5cmc auto (sau mai mare)

eventual de navo....ca ala de auto crapa dupa primele 5 minute
Experimental Rocketry
The only way to fly...



0

#22 Useril este offline   HESS 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 955
  • Inregistrat: 08-October 07

Postat 17 December 2007 - 07:24 PM

De ce crapa, Dexter? Ca de navo, cred ca e cam ``scumpicel``....
Da, ai dreptate, nu am spus de chiulasa racita si de un 1:2, Corect! :lol:

Aceasta postare a fost editata de HESS: 17 December 2007 - 07:27 PM

GAZ PE APA- sentiment de nedescris!
0

#23 Useril este offline   vicolreddog 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 102
  • Inregistrat: 02-October 07

Postat 18 December 2007 - 06:15 PM

Nu e de viteza! nu ati fost atenti este o barcutza de plantat http://www.rhc.ro/forumrhc2/index.php?act=...T&f=39&t=13990& si ma gandeam la 755/40 ar fi bunicel din cqate mi au spus baietzi
0

#24 Useril este offline   HESS 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 955
  • Inregistrat: 08-October 07

Postat 18 December 2007 - 09:41 PM

cred ca e mai tzapan 700/13...
GAZ PE APA- sentiment de nedescris!
0

#25 Useril este offline   ipsihi 

  • TARTOR
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 4508
  • Inregistrat: 02-December 03
  • Gender:Male
  • Location:Constanta

Postat 18 December 2007 - 10:05 PM

...e mai tzeapan dar in sarcina consuma pe masura, peste 15A, iar la 12V , cu o racire eficienta se incalzeste f puternic, chiar daca in specificatiile producatorului scrie ca suporta 14V; 755/40 este ideal in conditiile in care folosesti o elica de 50-60mm ,direct drive, pentru a compensa turatia relativ mica a acestui motor,aprox 6000 rpm la 12V, la deplasamente de 5-7kg, consumul fiind de maxim 7-8 A ,si chiar mai putin ,asta depinzand in mare masura de hidrodinamica barcii.
...tabula crasa, mortua est!
0

#26 Useril este offline   vicolreddog 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 102
  • Inregistrat: 02-October 07

Postat 19 December 2007 - 01:51 PM

Marfa k eu am elice tripala de 40....
0

#27 Useril este offline   vicolreddog 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 102
  • Inregistrat: 02-October 07

Postat 19 December 2007 - 01:53 PM

Nu are cineva vre un 700/13 sau 755/40 an plus?
0

#28 Useril este offline   HESS 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 955
  • Inregistrat: 08-October 07

Postat 19 December 2007 - 06:29 PM

E adevarat ca se incalzeste, dar ii pune o elicie mai mica, ca nu trebuie sa fuga... Si in nici un caz la 14 V(cum e dat in ``carti``)! Deja la 12 e suficient.

Curentul consumat este in masura de 90% influentat de sarcina si de U de alimentare. De``hidrodinamica barcii`` nu prea , ca are viteza f mica, doar daca merge cu spatele...

Cred ca totusi la 96W consumati si 7 Kg la gata se cam taraste prea incet...

Aceasta postare a fost editata de HESS: 19 December 2007 - 06:38 PM

GAZ PE APA- sentiment de nedescris!
0

#29 Useril este offline   HESS 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 955
  • Inregistrat: 08-October 07

Postat 19 December 2007 - 06:47 PM

Uitasem o chestie hazlie: Eu am un 700/13 nou nout, luat cam de multicel. Il pun la un cablu din ala flexibil de la Proxon, ma rog, deci nu pe model.
L-am alimentat la un acu de 6V/4A. S-a incalzit de l-a luat dracu.... Putere? Nimic, cum il atingeai cu degetul se incetinea....Ce are , ce are? Cum am spus, fiind luat acum 1 an, nu ii facusem rodajul! Periile, care sunt destul de badarane calcau in doua liniutze f subtiri pe colector...
L-am bagat de l-a luat dracii la 2V cam 8 ore, iar acum e OK.

Asta pt colegul, ca poate ia ceva nou si sa nu se sperie de incident, sa fie pregatit! http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/tongue.gif
GAZ PE APA- sentiment de nedescris!
0

#30 Useril este offline   vicolreddog 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 102
  • Inregistrat: 02-October 07

Postat 20 December 2007 - 02:27 AM

Multutumesc Hess :D dar anclin spre 755 cred ca am un fix...! mai caut pana dupa sarbatori daca nu gasesc ami iau Nou
0

Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Acest topic e inchis

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro