lichid fotorezist in loc de spray si folie fotorezist?
#1
Postat 11 September 2003 - 01:13 PM
as vrea sa stiu daca se gaseste lichid fotorezist pe piata romaneasca sau ar fi un importator.
am intrebat si la azomures, insa ei nu mai produc asa ceva din cauza cererii scazute.
am gasit lichid photorezist de viscozitatea apei tocmai in anglia, insa 72 lire/litru, ceea ce mi se pare cam scump.
nu imi trebe ptr electronica, dar fac ceva similar: photoetching de placi de cupru ptr modelism de avioane. am tot ce imi trebe numai lichidul nu. am auzit ca s-ar gasi un spray pe la 600.000 lei, dar e cam scump ptr cat acopera.
va multumesc in avans,
andi szekeres
#2
Postat 11 September 2003 - 01:30 PM
Sigur gasesti si in Timisoara la magazinele de piese electronice.
#4
Postat 11 September 2003 - 08:07 PM
#5
Postat 12 September 2003 - 09:45 AM
mersi ptr raspunsuri.
din pacate am cautat la majoritatea magazinelor in Tm, unii chiar s-au uitat crucis la mine cand intrebam.
uite aici un link: http://www.megauk.co...icals.php#PBC01 dar la 72 de lire pe litru e cam mult.
andi
#7
Postat 16 September 2003 - 08:30 AM
500.000lei la 200ml.
SK10 este folosit ca decapant si pentru protectia cablajelor impotriva corodarii - seamana cu
colofoniu dizolvat in alcool (dar numai seamana).
Oricum iti iese pina in 3.000.000lei litrul si nu 72 lire si in plus este si spray care iti usureaza
utilizarea.
Daca vrei, se pot cumpara si placi de cupru care au depus stratul de fotorezist, eu am cumparat
ultima data pe la pretul de 60.000lei placuta de 100x160mm. Avantajul este ca stratul este depus
uniform si nu trebuie sa faci decit citeva incercari pentru a afla timpul de expunere, pe cind daca stratul
il faci cu spray-ul exista o marja de eroare mai mare fiindca sansa de a face strat uniform pe o suprafata
mai mare este destul de mica plus ca sigur nu reusesti sa faci mai multe placute cu aceeasi grosime a
fotorezistului ca sa pastrezi acelasi timp de expunere. Poate daca ai experienta multa in acest sens toate astea se rezolva usor dar pentru mine nu a meritat sa ma chinui cu spray-ul.
Cred ca daca nu ai nevoie de detalii ca si pentru electronica (ma refer la cablaje) atunci e mai ieftin cu spray.
#8
Postat 16 September 2003 - 09:36 AM
#10
Postat 17 September 2003 - 09:19 AM
sebip, la 16 Sep 2003, 09:30, a spus:
ultima data pe la pretul de 60.000lei placuta de 100x160mm.
Unde ai gasit de cumparat placi cu resist depus pe ele?
#12
Postat 18 September 2003 - 08:39 AM
One, la 17 Sep 2003, 14:27, a spus:
La mine pana acuma problema cea mai spinoasa era faptul ca dadeam cu spray (m-am plictisit sa ma mai tot intoxichez cu el) si nu reuseam niciodata sa dau un strat suficient de uniform pt ca mai apoi sa pot developa cum trebuie imaginea.
Erau zone cu rezist mai gros care inca nu se developau in timp ce zonele cu resist mai subtire deja se duceau si traseele.
Ok, multam. O sa trec pe la Conex.
#14
Postat 18 September 2003 - 09:07 AM
http://www.electroni....php?id_ar=1309
http://www.geocities.../Cimprimate.htm
Aceasta postare a fost editata de One: 18 September 2003 - 09:22 AM
#15
Postat 19 September 2003 - 07:27 AM
Oricum diferenta de timp de expunere pentru placute din loturi diferite nu este asa de mare incit prima placuta sa fie rebut, diferenta poate sa fie daca placutele au producator diferit.
Timpul de expunere oricum trebuie sa-l experimentezi fiindca depinde ce sursa folosesti pentru expunere, la ce distanta ...
Substratul pe care este depus folia de cupru se alege in functie de destinatia montajului (sticlotextolit, textolit si ceva de genul cartonului). Cel pe sticlotextolit este cel mai scump.
Placute gasesti la Conex, Ret(Timisoara - si erau destul de ieftine dar nu stiu la ce calitate) . E suficient sa cauti pe net (cu Google) si gasesti inca citeva astfel de firme.
#18
Postat 03 November 2003 - 09:31 AM
GIGI, la 31 Oct 2003, 19:36, a spus:
Sau cumpara o lampa cu UV de la Conex si daca ai cablaje foarte mari foloseste doua sau trei lampi.
Becurile de iluminat stradal sunt periculoase (UV foarte intens) daca scapi de balonul exterior care trece lumina in vizibil.
Sau se poate folosi un tub de neon UV (de "lumina neagra").
Eu cu unul de 18W parca, expun o placa luata de la Conex cu fotoresist gata depus (ah ce bine ca au aparut si astea) cam 15min la o distanta de cam 10-15cm de tub.
Daca ai placi mari (gen A4) ia o instalatie de neon cu 2 tuburi, pune in ea 2 neoane UV si monteaz-o intr-o cutie sa stea la vreo 15-20cm deasupra mesei.
#21
Postat 03 November 2003 - 03:38 PM
Deci iau placa de cablaj pe care se da cu luchid fotorezist pe toata suprafata. Dupa asta din cate am inteles eu se printeaza laser schema cablajului pe o folie PnP care este un film transparent. Se pune filmul peste placa cu fotorezust si se expune la UV.
Te rog sa completezi si sa modifici unde am gresit si ce nu stiu.
Am inteles ca sunt mai multe tipuri de fotorezist si parca de folie PnP.
PS: vreau sa ma apuc sa lucrez cu chesti dinastea. Am inteles ca sunt de calitate superioara cablajele facute cu tehnologia asta.
#22
Postat 03 November 2003 - 04:24 PM
Folia PnP nu intervine aici. Cu folie e o alta "tehnologie". SAPA!!!!
Telefon: 0721 385365
#23
Postat 03 November 2003 - 05:01 PM
Folia PnP se folosea parca al aia cu fieru' de calcat.
Cum adica printez schema pe o foaie transparenta la UV?
Dupa ce expun toata jucaria la uv cum adica o developez? Adica in ce solutie?
Pina sa bag cablajul la corodat in clorura mai spal cu apa sau cu ceva?
#24
Postat 03 November 2003 - 05:14 PM
http://www.geocities.../Cimprimate.htm
Telefon: 0721 385365
#25
Postat 05 November 2003 - 02:21 AM
#26
Postat 05 November 2003 - 09:00 AM
GIGI, la 3 Nov 2003, 18:01, a spus:
Folia PnP se folosea parca al aia cu fieru' de calcat.
Cum adica printez schema pe o foaie transparenta la UV?
Dupa ce expun toata jucaria la uv cum adica o developez? Adica in ce solutie?
Pina sa bag cablajul la corodat in clorura mai spal cu apa sau cu ceva?
Tiparesti pe folie de transparenta (fie inkjet, fie laser, nu conteaza) pui imprimanta la setari calitative maxime.
Desenul il faci pozitiv.
decupezi folia de transparenta pe marimea cablajului, si o pui pe placa.
placa o pui sub neon UV la 15-20cm distanta si lasi 15min (aprox).
developezi in solutie de NaOH (soda caustica) 7%
(practic o lungurita nici rasa nici cu mot de soda la o cana mare cu apa)
se developeaza destul de repede fii cu ochii pe ea.
sa ai manusi (NaOH arde pielea, FeCl3 la fel, si lasa pete care ies greu.)
FeCl3 corodeaza puternic metale, nu numai cupru, pateaza instalatia sanitara, daca lucrezi in baie, ataca inclusiv smaltul.
Pe unde stropesti cu FeCl3 spala repede, pana nu apuca sa pateze.
dupa aia corodat (clasic, FeCl3)
dupa corodat pui placa in NaOH mai concentrat pentru a elimina cu totul startul de fotoresist (folosit in corodare pt. protejarea traseelor). Eu dublez concentratia si-l las in solutie vreo 10min.
Stergi placa, o usuci, dai gauri, dai cu spray Flux SK10 (un film protector si decapant)
gata
#27
Postat 05 November 2003 - 09:03 AM
Se poate si asa ?, la 5 Nov 2003, 03:21, a spus:
In fabrica cablajele sunt tinute in solutie vertical, si solutia e puternic agitata (cred ca cu aer, bule fine)
Becul cu mercur e foarte intens nu numai pentru ochi, dar si pt. piele.
Neonul UV este mai protejat pt. ca asta e functia lui primara, becul cu mercur e spart balonul exterior, si emite UV pe lungimi de unda si mai mici probabil.
o matrice de 2-4 neoane UV ajung si pentru cele mai mari placi.
#28
Postat 05 November 2003 - 09:05 AM
Se poate si asa ?, la 5 Nov 2003, 02:21, a spus:
...eu am obtinut rezultatele cele mai bune cu cablajul cu fata in jos...ideia cu agitatul e faina!!!
Cu rabdare si ciocan.
#29
Postat 05 November 2003 - 10:34 AM
"Daca este sticla opreste ultravioletele." - nu prea este adevarat, partea care se expune (din rama de expunere) este chiar din sticla !
Incalzitul solutiei de corodare se practica mai ales in cazul clorurii ferice, astfel se reduce timpul de corodare.
Agitarea solutiei de corodare prin intermediul bulelor de aer se practica pe scara industriala, atentie doar la gazul care rezulta si care este toxic, deci incaperea trebuie sa fie foarte bine aerisita. Se poate folosi o pompa de aer pentru acvariu si o duza din aceea lunga care se pune pe fundul cuvei de corodare astfel incit perdeaua de bule de aer sa acopere toata suprafata placutei.
#30
Postat 05 November 2003 - 11:47 PM
Despre sticla din rama de expunere... Sunt diferite tipuri de sticla. Nu este ceea ce gasim curent. Poate este din cuart sau din altceva.