Primul model dupa 35 ani
#1
Postat 12 April 2007 - 12:05 AM
In primul rand sa va descriu modelul pe care il construiesc. Vreau sa fac un trainer. Termic.
Ca idee generala am pornit de la Cessna 182 de la care am pastrat forma in plan.
Am majorat putin diedrul: 2 grade la baza + 3 grade la varf.
Anvergura 1600.
Suprafata portanta aproximativ 34.5 dm2
Profil aripa Clark Y
Eleroanele au aproximativ 1.5 dm2 fiecare
Flapsurile au aproximativ 1.8 dm2 fiecare
Pentru stabilizator folosesc NACA 0010 iar pentru deriva Naca 0007
Sper sa il scot pe la 55g/dm2
Radiocomanda este Futaba 6EXAP cu receptor R127DF canal 53 (al lor - 72MHz).
Motorul inca nu stiu care va fi. Deocamdata am numai un OS FS91.
Si acum problema mea:
1. Pentru eleroane intentionam sa folosesc doua servo-uri Futaba S3004. Partea proasta este ca incap destul de greu in profilul aripii. As putea sa pun niste servo micro (GWS)?
2. Am niste servo standard GWS cu trenul de roti metalice. Intentionam sa le folosesc pentru profundor si directie (servo de 7kg/cm) si pentru comanda rotii fata servo de 4.3kg/cm. In afara de faptul ca sunt zgomotoase, am observat ca spre cap de cursa incep sa baziie, dupa care se opresc normal. Baziitul apare si cu sarcina si fara sarcina.
Pot avea incredere in aceste servomecanisme sau sa folosesc 3004 peste tot?
Adrian
#3
Postat 12 April 2007 - 11:18 AM
In orice caz, ca sa fie TRAINER (adica nu prea pretentios)...trebuie sa nu iasa mai greu de 2800 grame, adica cam 80 g / dmp...altfel...iese bomba si mananca chibrite :D :D
Aceasta postare a fost editata de pitts: 12 April 2007 - 11:22 AM
#4
Postat 12 April 2007 - 11:04 PM
Motorul este intr-adevar 4 timpi. Cessna are botul destul de scurt. Decat sa-i pun plumb, mai bine motor, ca se poate regla tractiunea in multe moduri. Daca din constructie ies bine cu CG, o sa-mi cumpar un 10cmc 2T. Sper sa nu depasesc 2000g, greutate totala fara combustibil. Motorul l-am cumparat pentru un alt proiect, un Spitfire Mk IXc, 1/7. Asta a fost de fapt imboldul sa ma apuc din nou de modelism. Am gasit intamplator pe net planurile lui Dave Philpotts si mi-au placut foarte mult (atunci). Am inceput constructia care este destul de avansata. Am schimbat scara de la 1/9 la 1/7 si motorizarea de la electric la termic. Varianta electrica 1/9 am vazut (pe forum) ca a fost construita de picatot. Imi pare rau pentru crash.
Intre timp am vazut ca planurile nu sunt totusi foarte exacte dpdv scara. Mi-am procurat planurile avionului real de la Paul Monforton si m-am apucat de proiectarea viitorului model. Il voi termina totusi si pe cel inceput, fara multe detalii, ci numai pentru teste de zbor (sa ma testez eu)
Cum mi-am dat seama ca nu am nici o sansa sa-l pot zbura si mai ales sa-l aduc jos intreg, m-am apucat de trainer. Constructia este in stadiu avansat, si sper ca la sfarsitul lui mai sa-l pot zbura. Pentru asta o sa am nevoie de ajutor. Experienta mea de pilot este extrem de redusa - Cessna electric (nu mi-am putut inchipui ca un model din polistiren poate fi atat de rezistent) - si FMS.
In privinta intrebarilor mele initiale referitoare la servo. A mai intalnit cineva probleme cu combinatia GWS-Futaba? Servomecanismele sunt noi, toate fac la fel (zgomot la cap de cursa), inclusiv cele micro.
Pe comanda rotii pot pune un servo cu roti din plastic?
Cum fac sa nu-i barbieresc dantura?
#5
Postat 13 April 2007 - 04:32 AM
#6
Postat 13 April 2007 - 04:59 AM
pe comanda jambei daca pui servo cu dinti de plastic pana la urma se barbieresc.daca pui dinti de metal pana la urma se indoaie tija.intrucat greutatea motorului se lasa pe jamba fata si (mai ales) in decolare da de tot felul de obstacole eu zic sa pui un servo serios pe roata(mai ales ca banuiesc ca cu acelasi servo comanzi si directia avionului ,nu numai roata fata).
la fel recomand expo pe directie intrucat mie mi sa parut mult mai "tricky" sa decolezi cu un model cu jamba anterioara fata de unul cu bechie.
daca mai gasesc poze acasa iti pun aici.
#9
Postat 13 April 2007 - 09:33 AM
Pentru Se poate si asa?
Constructia modelului este destul de avansata. Nu il mai schimb. Poate diseara o sa pun si niste poze.
Pentru SILVIU66
Pentru roata o sa pun servo separat. Cred ca este mult mai sigur. Sa decolezi fara directie dupa ce ai luat cu roata in plin un damb, piatra sau altceva cred ca nu ar fi prea bine.
Aveti cumva o ideee daca (cum) se poate decupla in zbor servomecanismul de pe roata (dupa ce o aduce pe zero)? Roata impreuna cu carenajul au suprafata destul de mare si nu as vrea sa mai am inca o suprafata de comanda directie in bot. Mai am un canal liber.
In privinta expo nu am gasit (inca) posibilitatea sa pot seta si expo si dual rate. Daca nu se poate, ce ar fi mai avantajos pentru mine? Expo sau dual rate?
Adrian
#10
Postat 13 April 2007 - 10:55 AM
la sol mansa stanga iti comanda roata ,si dupa ce decolezi aceeasi mansa sa controleze alt servo care controleaza directia?
daca ai statie desteapta poti asigna un sw sa schimbe functia mansei (si implicit servoul aferent) de pe mansa pe un cursor sa zicem si invers,exact dupa decolare/aterizare.
dar pe futaba 6exa nu vad cum ai putea face acest lucru (desi nu cunosc bine statia asa ca nu o lua de buna)
pune expo si capetele de cursa le reglezi mecanic din echii.(daca nu permite in acelasi timp d/r si expo)
L.E. mi se pare periculos ca in secunda in care ai ridicat de la sol jamba anterioara sa nu ai directie la avion.ca nu ai tu reflexul necesar sa schimbi exact in momentul acela comanda de pe roata pe directie.
iar daca le vrei pe toate odata nu-ti ajung mansele....
Aceasta postare a fost editata de SILVIU66: 13 April 2007 - 02:24 PM
#11
Postat 13 April 2007 - 06:46 PM
Pe directie am doua servo conectate cu un Y.
Unul comanda normal, suprafata de comanda si care sa fie cuplat permanent iar unul comanda numai roata. Amandoua raspund la aceeasi comanda, canalul 4.
Am intrebat daca pot anula, dupa decolare, servomecanismul care imi comanda numai jamba fata. M-am gandit la un microintrerupator actionat de un servo (canalul 5 il am liber) care sa-mi intrerupa (fara probleme?) comanda servomecanismului de jamba fata urmaind ca inainte de aterizare sa-l cuplez la loc. Asa m-as obisnui si cu comanda escamotarii trenului (pentru Spit).
Emitatorul stie sa regleze si capetele de cursa, pe fiecare canal, si dual rate si expo. Nu stiu inca daca poate sa faca simultan dual rate si expo, dar mai sap.
#15
Postat 15 April 2007 - 11:23 AM
Pentru ce vrei tu asta mi se pare cea mai simpla solutie daca se poate face din softul care il ai pe statie.
#17
Postat 15 April 2007 - 11:38 AM
6EXA Manual
@Valteras:
dap, ai dreptate;eu zbor cu un trainer de 7.5 cu un singur servo si pe directie si pe roata si nu am probleme.E drept, nu am mai pus carenajul pe roti pt ca am iarba inalta si am zis ca mai mult o sa ma incurce.
Aceasta postare a fost editata de tomcat_ct: 15 April 2007 - 11:40 AM
#19
Postat 15 April 2007 - 11:57 PM
Intr-adevar, statia are posibilitatea de mixaje. Cred ca este mai simpla varianta pe care am descris-o mai sus - pe canalul 5 un microcontact. Am incercat-o pe masa si functioneaza. Singurul lucru de care ma tem este ca atunci cand decuplez servo roata conductorul de semnal de la servo sa nu se comporte ca o antena care sa paraziteze restul. Pe masa nu se intampla nimic dar mai stii?
Valteras,
Incerc sa fac totul cat se poate de simplu dar stii...
Carenajul rotii are suprafata comparabila cu suprafata directiei. Cat este el de carenaj profilat aerodinamic este imposibil (cred eu) sa nu aiba nici o influenta sau ca influenta sa fie neglijabila. Am pus aceasta problema pentru ca daca abilitatile de constructor nu le-am pierdut (total) experienta mea de zbor RC este extrem de limitata. Daca tu crezi ca nu merita, renunt la ideea de a decupla comanda rotii dupa decolare.
Dexter_Jr
Fii mai atent in exprimare.
Atunci cand nu stiu ceva, citesc, caut sa vad ce au facut altii.
Daca nu gasesc, intreb. Daca pentru tine asta inseamna Stupid ...
#20
Postat 16 April 2007 - 01:11 AM
In definitiv modelul este pentru zbor si nu pentru a se tara in noroi. Eu am experimentat. Si a mers. Ruder-ul este suficient sa-l tii drept la decolare.
Eviti multe probleme.
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 16 April 2007 - 01:26 AM
#21
Postat 16 April 2007 - 07:49 AM
Io raman la parerea mea ca te complici cu mixere suplimentare si alte cele. Dar, nu tre sa te iei dupa mine, ca io n-am modele cu tren triciclu cu roata de bot orientabila si nu stiu decat din ce am zburat de ale prietenilor. Si le trebuia roata "desensibilizata" muuult pt. rulaje la sol.
Daca totusi vrei roata orientabila pe fatza, las-o actionata de un alt servo in Y cu directia. Pe acest servo, pune tija pe echee cat mai aproape de ax, iar la jamba cat mai departe de ax, a.i. cursa unghiulara a jambei sa fie minima. Cred ca 5-10 grade ar fi suficient pt. a tine directia la decolare.
Atunci, nu cred ca mai tre sa-ti faci griji de efectul aerodinamic al carenajului, la care io as zice sa renunti, macar pt. inceput, in cazul pistei inierbata si tunsa prost. Il pui dup-aia.
Oricum, carenajul bracat in zbor, actioneaza complementar cu directia, si nu antagonist.
Stai linistit, Dexter nu a vrut sa te jigneasca. Asta cu KISS e sintagma ce se poarta...
#22
Postat 17 April 2007 - 06:38 PM
Scuza-ma pentru intarzierea cu care iti raspund.
Iti multumesc pentru sfaturi. Nu o sa ma mai complic cu deconectarea servo roata. Mi-am facut si alte socoteli (coeficient de forma, raportul bratelor, unghiuri de bracaj mici) si se pare ca intr-adevar nu merita.
Am facut o prima cantarire a modelului si deocamdata am cam 1500g, fara motor, fara servo si fara folia (solartex) cu care o sa-l imbrac.
Motorul OS FS91 este mult prea greu. Cu el montat, CG este la aprox 10-12 mm dupa BA(la o coarda de 235). Va trebui sa-mi gasesc un alt motor, probabil un 10 cmc 2T sau chiar un 7.5. Cred ca oricare dintre ele are putere suficienta. Oferta din Romania este destul de saraca... doua marci, sau cel putin atat am gasit eu.
Ce ma sfatuiti?
#23
Postat 17 April 2007 - 06:41 PM
#26
Postat 17 April 2007 - 11:01 PM
Si iar trebuie sa-i dau dreptate lu Valteras( ce ma'nerveaza asta maaaaa'!)! SI lui Se poate si asa ca zic acelasi lucru dar in stiluri usor nuantate.
discalimer final:
Nu ma bagati in seama ca nu ma pricep la motoare! Imi dau si eu cu parerea ca e un sport frumos si practicat!
bigOut
Aceasta postare a fost editata de Big: 17 April 2007 - 11:05 PM
#27
Postat 18 April 2007 - 03:20 AM
Ceva despre el in RC Universe:
http://www.rcuniverse.com/product_guide/En...fm?engine_id=34
Eu as zice ca una peste alta ar fi de bine. Este cotat ca rezista peste 100 de zboruri. Fara multa putere dar este mult mai usor si mult mai ieftin. Depinde ce vrei.
Dau cazul meu concret. Am farmat, din vina mea, modelul anterior. Motorul era un OS .46 AX. O bijuterie. Dar a sfarsit bucati. Daca acesta va supravietui peste 100 de zboruri eu voi fi multumit.
BIG are dreptate. Chestie de gust, buget si ce astepti de la motor.
Uite o singura parere :
"The Honda Civic of RC engines.
This is a very reliable, easy to use engine that is popular with beginners for good reason. The lack of ball bearings, in my opinion, increases its reliability because they aren't there to rust. It is also quite light compared to most engines of its size. The main drawback is that it is lacking in power, and will barely pull most 40-sized trainers. The .46 LA costs a bit more, but has noticeably more power and weighs the same. It is well worth the price difference for almost any aircraft."
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 18 April 2007 - 03:38 AM
#28
Postat 18 April 2007 - 07:49 AM
Citeaza
cauta si citeste cateva review-uri
Nici vorba sa fie prost. Am avut un .25 LA si a mers brici, chit ca eram incepator in aeromodelism si il reglam dupa ureche. Pornea la prima pala, chiar si cand a fost tinut nepornit cateva luni (iarna). Ca nu trage ca FX-ul, asta e alta poveste si face parte din ciclul campionate si campioni. Pentru un incepator si mai ales pentru un trainer, LA-urile isi merita toti banii.
PS: Dexter_Jr, in ultima vreme ai devenit cam arogant in exprimari, nu crezi? Vezi ca jmecheria nu face bine la sanatate. :D
#29
Postat 18 April 2007 - 08:00 AM
Vivi, la 18 Apr 2007, 08:49, a spus:
Citeaza
cauta si citeste cateva review-uri
Nici vorba sa fie prost. Am avut un .25 LA si a mers brici, chit ca eram incepator in aeromodelism si il reglam dupa ureche. Pornea la prima pala, chiar si cand a fost tinut nepornit cateva luni (iarna). Ca nu trage ca FX-ul, asta e alta poveste si face parte din ciclul campionate si campioni. Pentru un incepator si mai ales pentru un trainer, LA-urile isi merita toti banii.
Fiecare motor are farmecul lui...pana la urma e ca la autoturisme...fiecare are ce isi permite. Parca am mai scris undeva mai demult in forum: in trecut il intrebam noi, copchiii, pe profesorul nostru de la Casa Pionierilor: "Tovarasu profesor, care e cel mai bun motor, Super Tigre sau Rossi?" si el saracu ne raspundea sugubat: "motorul cel mai bun e ala pe care il ai".
Revenind la LA, eu cred ca se preteaza la trainere in primul rand datorita pretului. Daca o fi mai slab decat cele din clasa lui (si asta e afirmatie adevarata), in loc de un .40 se poate achizitiona un .45 pentru o diferenta minima de pret...si daca se alege si versiunea non-blue, e mai ieftin cu 5-6 coco. (am zis si eu "coco", ca bijnitzarii, ca poate fi achizitionat de mai peste tot). Problema OS-urilor LA din cate stiu eu e ca se vand fara toba si ca urmare mai trebuie adaugat la pret ca investitie ulterioara.
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 18 April 2007 - 08:03 AM
Cu rabdare si ciocan.
#30
Postat 18 April 2007 - 01:16 PM
Cel putin aici si pe Tower se vinde cu toba . Eu am dat pe cel natur (nu-mi plac motoarele colorate) cu toba si bujie exact 65 cad in magazin.
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 18 April 2007 - 01:41 PM