Modelism - RHC Forum: Totul despre motorase folosite in modelism!!! - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 6 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Ultima »

Totul despre motorase folosite in modelism!!!

#61 Useril este offline   ddmkro 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 36
  • Inregistrat: 04-January 07

Postat 09 January 2007 - 11:08 PM

Si acum MK 17 demontat - se vad arborii de transmisie, culbutorii , tachetii, tijele impingatoare, si piesa de rezistenta - supapele din titan ( cum naiba le-o fi prelucrat ? )

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-8-1168376922.jpg

0

#62 Useril este offline   ddmkro 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 36
  • Inregistrat: 04-January 07

Postat 09 January 2007 - 11:23 PM

Un motor interesant construit de un tip cu ceva dotare tehnica, si cu veleitati de artist. Motorul a fost facut intentionat aparent dezaxat - axele x si y sunt neperpendiculare, rotile dintate din angrenajul vizibil par ca nu "calca" bine. Motorul are o singura supapa actionata prin mecanisme - supapa de evacuare, supapa de admisie este actionata automat prin vacuum - ca o paranteza, cam asa erau cosntruite o multime de motoare Otto 4 T pe la inceputul secolului XX, cu supapa de admisie automata. Pe langa simplitatea constructiei ca avantaj, aveau si un mare dezavantaj - turatie redusa datorita umplerii incomplete - supapa de admisie se deschide mult mai putin decat la un motor la care e actionata prin mecansim.

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-8-1168377792.jpg

0

#63 Useril este offline   ddmkro 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 36
  • Inregistrat: 04-January 07

Postat 09 January 2007 - 11:34 PM

Un extras din planurile unui motor in 2 timpi pe benzina, de aprox 1cc

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-8-1168378493.jpg

0

#64 Useril este offline   ddmkro 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 36
  • Inregistrat: 04-January 07

Postat 10 January 2007 - 12:21 AM

Si acum cateva informatii legate de motoarele 2 T, si cateva linii generale de tunning/imbunatatire a performantelor, prezentare avantajelor si dezavantajelor.
De-a lungul timpului, ptr baleiere au existat mai multe solutii tehnice intre care amintesc , folosirea unui sistem cu supape( se mai foloseste la motoarele Diesel 2 T, in general in agricultura ), folosirea unui compresor sau unei turbosuflante, si baleiaj prin carter in echicurent si in contracurent. O sa ma ocup de ultimele 2 care au fost cel mai folosite(si ultima mai este folosita).
Baleiaj prin carter in echicurent - pistonul are o forma speciala,o creasta deflectoare, care sa ghideze amestecul carburant si sa diminueze pierderile de combustibil.
Avantaje : consum mai redus de combustibil
Dezavantaje : piston mai complicat de construit, autoaprinderi si detonari frecvente(camera de ardere are o forma prielnica detonatiilor), turatii mai reduse, putere redusa

Baleiaj prin carter in contracurent - Schnurle - ( si nu schnoerle sau alfel, cum am vazut scris de "specialisti") - - pistonul nu are nici un fel de creasta => piston mai usor => turatii mai mari. Baleiarea ( scavenging) se face printr-un curent in bucla. Camera de ardere poate avea o forma care sa reduca detonarile.
Avantaje : mai usor de construit, turatii mai mari, putere mai mare
Dezavantaje : consum de combustibil mai mare

Admisie la motoarele 2 T:
- libera prin carter,
- lamelara prin carter (reed valve)
- si prin disc rotary valve - cam cum e la toate motoarele de modelism - cea mai performanta, patentata de nemtii de la MZ

Cate ceva despre tunning 2 T
Orice motor poate fi tunat. Punct.
Q:De ce nu se tuneaza direct din fabrica ?
A:
- Tuningul necesita prelucrari si tratamente suplimentare,materiale mai rezistente -> creste costul de productie
- Durata de viata motorului poate scadea drastic ptr ca se maresc solicitarile mecanice
- Motoarele de perfomanta 2 T sunt foarte poluante
- Un motor tunat la limitele rezistentelor materialelor e periculos -> accidents may occur
Cateva principii de imbunatatire a performantelor :
- imbunatatirea circulatiei fluxurilor = > presupune lustruirea tutor canalelor prin care circula amestec carburant-gaze de evacuare
- usurarea ansamblului - piston-biela (+bolt si segmenti) -> masele in translatie sunt mai mici => motor care se tureaza rapid, plaja de turatii se extinde spre limita de sus, puterea creste
- echilibrare foarte buna a motorului pe plaja de turatii dorita ( un motor echilibrat la 7000- 10000 de ture, va fi neechilibrat sau mai putin echilibrat sub 7000 si peste 9000, lucru tradus in vibratii suparatoare + pierdere de putere.
- carburator mai mare ptr turatii mai inalte ( regula e - carburator mai mic - raspuns bun la turatii joase medii, putere limitata, carburator mai mare - raspuns bun la turatii inalte, ralanti mai instabil, raspuns labil pe turatii medii
- toba adecvata - recomand toba cu rezonator ; toba cu rezonator e o chestie inventata tot de un neamt de la MZ, care a sters-o in vest cu planurile, la Suzuki -> imediat suzuki dintr-un producator mediocru de motoare care nu castiga cine stie ce pe la concursuri, a inceput sa castige, sa se dezvolte , etc.Bun, toba cu rezonator e o chestie foarte desteapta, se bazeaza pe principul sonicitatii parca, si in linii mari ea produce un efect de suctiune la inceputul baleierii, accelerand transferul de gaze, apoi spre sfarsitul evacuarii, o unda de gaz impinge inapoi o parte din amestecul carburant in cilindru. Nu tot ce se vinde pe piata e toba cu rezonator pe bune. O toba cu rezonator se construieste partial empiric - exista niste formule, exista chiar calculatoare pe net de asa ceva, numai ca dau rezultate diferite ptr aceleasi cracteristici.
- modificarea diagramei de distributie - lucru destul de usor de obtinut, cu urmatorul amendament - e ireversibila si daca se face dupa ureche, se poate sfarsi cu un motor bun de aruncat. Modificarea diagramei de admisie se face prin marirea ferestrelor de transfer, a ferestrei de evacuare si prin modifcarea unghiurilor de baleire si de evacuare. Modificarile se fac relativ usor, o multiscula ptr asa ceva se gaseste si prin cora/carefour la un pret in jur de 500 000 ( e un soi de masina de gaurit miniaturala, cu freze burghie, pietre de polizat minuscule). Problema este aici calculul adecvat al diagramei noi de distributie.Se gasesc destul date pe net ptr rezultate multumitoare. De tinut cont ca ralantiul va fi intotdeauna mai sus si mai instabil decat de obicei, dar la unele motoare - la cele prost finisate din fabrica, vezi cele rusesti- catigul de putere ajunge la 100 % ( iar durata de viata devine o ruleta ruseasca ;) )

Aceasta postare a fost editata de ddmkro: 10 January 2007 - 12:38 AM

0

#65 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 10 January 2007 - 08:45 AM

Ai o colectie de poze foarte frumoase si interesante. Trebuie sa recunosc cum ca mi-ai atins o coarda sensibila, una din pasiunile mele majore fiind motorul. Uite AICI , AICI si AICI niste discutii mai vechi de pe forum care poate te-ar interesa.
Cate ceva despre tobe si rezonatoare AICI...in subiect ai trimitere si catre un articol despre volume de evacuare scris in Vademecumul RHC.
Am si eu un motoras facut de mine. Nu e asa haios ca cele din pozele tale dar intr-o zi o sa-i fac o poza si o sa o lipesc aici...de fapt as avea cateva lucruri faine de pozat si arat intr-un subiect ca acesta!

Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 10 January 2007 - 08:50 AM

Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#66 Useril este offline   ddmkro 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 36
  • Inregistrat: 04-January 07

Postat 10 January 2007 - 12:06 PM

O sa incep cu un soi de disclaimer :
Un motor facut/modificat in casa probabil nu o sa aiba niciodata performantele, fiabilitatea si eleganta unui facut de fabrica-DAR, cred ca nu exista statisfactie mai mare ptr un impatimit decat sa vada ca lucrul facut de el CHIAR functioneaza, chiar paraie acolo !!!

Cunosc pe cineva care m-a initiat in tainele motoarelor care avea o vorba - cand il intrebam daca se poate face artizanal o piesa mai complicata imi raspundea ca, cu pila si ciocan se face orice - a-propos de moto-ul marinarului, si de bancul/legenda/zicala romaneasca cu "luatul la pila si ciocan". Nu e chiar o gluma, primele ceasuri mecanice se faceau manual, cam cu pila dalta si ciocan , si cu o droaie de echilibrari, masurari, ajustari bazate pe incercari.

O sa dau cateva idei generice de modificarea unui motor fara segmenti intr-unul cu segmenti - de fapt un singur segment - chainsaw-urile Husquevarna de capacitate mica era asa intr-un timp.

Se ia un motor ordinar - poate un rusesc
- Se renunta la pistonul original
- Materialul de piston este special asa ca se ia un piston de Dacie - sau ceva similar; ca idee, pistoanele care au cea mai mare "carne" in parte de sus sunt cele ptr motoare Diesel - pistoane se gasesc in targ in Vitan
- Se taie cu flexul un bloc din pistonul de sacrificiu
- Se gaseste un meserias/cunoscut cu strung care sa prelucreze un cilindru la dimensiunile pistonului original - gaurile ptr bolt ( de dorit ca gaurile ptr bolt sa fie mai mici, ca sa permita o prelucrare ulterioara fina - o honuire in house).
- Santz radial ptr segment.
In lipsa strungului, se pot face cele de mai sus si in casa, numai ca necesita mult mai multa munca iar taierea unui sant perfect ptr segment e pain in the ass.
Restul de prelucrari se poate face in casa, artizanal : indepartarea materialului in plus, decuparea fustei, prelucrarea capului pistonului, adaugarea opritorului ptr segment. Motoarele 2 T trebuie sa aiba obligatoriu opritor de segment, altfel sanse mari sa se agate marginile segmentului in ferestre - mi s-a intamplat, s-a rupt segmentul a, distrus oglinda cilindrului, noroc ca nu a ajuns in carter si la lagarele de biela ca daca le distrugea, nu mai aveam ce face. Pozitia opritorului se stabileste intre 2 ferestre - de preferat sa nu fie langa fereastra de evacuare.

Cea mai complicata parte este constructia santurilor ptr opritoarele boltului - trebuie un soi de freza speciala si mana de chirurg.
Dupa ce pistonul a fost adus la dimensiunile celui original, mai trebuie luat din partea de sus material. Un piston bun este perfect cilindric doar la cald, iar la rece are o forma complicata - in parte de sus are un fi mai mic, si este oval, cu dimensiunea mai mica in zonele unde este mai mult material - umerii pistonului, capul pistonului.
- Constructie segment - de dorit este ca materialul ptr segment sa fie dintr-un material mai moale decat materialul cilindrului. Materialul tipic este fonta cenusie cred, nu sunt sigur. Cum se face - se face rost de o teava sau un bloc de fonta care se prelucreaza sub forma unei tevi cu phi-ul exterior un pic mai mare decat al cilindrului ( ca sa asigure arcuire ). Se taie la strung un inel din teava asta, se rectifica manual cu pasta de rodat. Se prelucreaza capetele segmentului - trebuie luat din material ca sa acopere opritorul segmentului.
Boltul original trebuie pastrat - un bolt de piston e o piesa aparent simpla , numai ca alea originale sunt facute din material special si tratate - cementare, cromare, etc. Am avut bolturi facute de "nea Gheorghe" care s-au indoit sau s-a mancat materialul.

Se monteaza noul piston+segment, se monteaza motorul, se scoate bujia, se toarna ulei . Se angreneaza motorul cu un motor electric si se da drumul sa functioneze la motorul electric. La fiecare jumatate de ora se inocuieste uleiul si se spala motorul de impuritati. Rodarea trebuie sa dureze cateva ore bune - la inceput turatii mici, apoi din ce in ce mai mari
La turatii mari, rodarea la rece trebuie insotita de racire activa - un ventilator e binevenit.
Fara rodare corespunzatoare, posibil sa nici nu porneasca.
La prima pornire, se se poate turna un pic de ulei pe la bujie, ptr asigurarea unei compresii bune.

PS. Cu dedicatie pt Marinaru - chiar imi doresc sa vad proiecte in-house materializate- motoare facute in casa, sau modificate de voi. Asa ca daca aveti poze scheme, idei , feel free to share them. Sunt convins ca o droaie de romanasi au incercat sa isi faca sau sa modifice motoare, dureaza doar pana ii gasesc ;)
0

#67 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 10 January 2007 - 02:56 PM

Citeaza

Se ia un motor ordinar - poate un rusesc


Nu chiar! Se ia un motor la care SE POATE monta segmentul, urmand o cronologie clara a montarii fiecarei piese...jumatate din motoare daca nu chiar mai mult nu pot fi montate cu noua modificare daca incerci sa-ti imaginezi succesiunea (ai spus un motor oarecare rusesc, eu iau exemplu celebrul Raduga...nu e musai, poti lua si un OS LA, e acelasi lucru; faci pistonul nou, faci segmentul dar la montaj, introduci arborele cotit pe rulmenti, introduci pe sus pistonul cu biela si segmentul gata montate pe bolt, prin partea superioara a carterului, pozitionezi capul bielei pe maneton, dupa care, cu pistonul inauntru si cu segmentul deschis inauntrul carterului...cum bagi cilindrul? OK...atunci pornim invers...introduc arborele cotit pe rulmenti, introduc cilindrul, introduc in cilindru prin partea superioara pistonul cu tot cu segment...dar ne ramane o biela pe-afara...ce facem cu ea?!)
Deci conditia necesara si suficienta pentru a monta un motor cu segment este ca palierul cu cei doi rulmeti sa fie demontabil sau sa aibe carterul bosaj prelucrat pentru a introduce din afara motorului, boltul pistonului.


Citeaza

Motoarele 2 T trebuie sa aiba obligatoriu opritor de segment, altfel sanse mari sa se agate marginile segmentului in ferestre


Nu e musai, exista si cu si fara acel opritor...la motoarele cu segment pentru modelism, problema se poate rezolva prin "zabrelirea verticala deasa" a ferestrelor, pentru a nu permite segmentului sa se deschida atunci cand traverseaza prin dreptul ferstrelor...repet, exista asemenea motoare. Cele cu ferestre nezabrelite intradevar au nevoie de bolt de pozitionare a segmentului

Citeaza

Cea mai complicata parte este constructia santurilor ptr opritoarele boltului - trebuie un soi de freza speciala si mana de chirurg.

Aia se face chiar simplu...se realizeaza in strung un dorn la cota fretata a boltului...se introduce asa cum spuneam fretat pistonul cu dornul prin ambii umeri ai pistonului, fara a scoate totusi dornul complet pe partea opusa, pentru a lasa posibilitate de prelucare a interiorului umerilor...in final, cu un cutit de interior special format, se realizeaza canalul de siguranta "Seger", rotind usor universalul cu mana inainte-inapoi...similar se efectueaza si cu celalalt umar al pistonului, intorcand la 180 grd pistonul pe dorn.

Citeaza

Un piston bun este perfect cilindric doar la cald, iar la rece are o forma complicata - in parte de sus are un fi mai mic, si este oval, cu dimensiunea mai mica in zonele unde este mai mult material - umerii pistonului, capul pistonului.

Aici sunt nevoit sa te contrazic: pistonul este PERFECT cilindric la rece...pe masurate, pariu? (pistoanele descrise de tine se justifica de la anumite cote in sus, dar in nici un caz la motoarele de modelism)

Citeaza

Constructie segment - de dorit este ca materialul ptr segment sa fie dintr-un material mai moale decat materialul cilindrului. Materialul tipic este fonta cenusie cred, nu sunt sigur.

Nu te-ai uitat deloc la linkurile date de mine...iti povesteam acolo din ce se fac segmentii si recomandam arborele cu came de ARO..cel de fonta! (arborele cu came s-a fabricat si la Brasov si la Campulung Muscel...unul era din otel, celalalt din fonta fiind perfect pentri segmentii nostri)

Citeaza

Constructie segment -- se face rost de o teava sau un bloc de fonta care se prelucreaza sub forma unei tevi cu phi-ul exterior un pic mai mare decat al cilindrului ( ca sa asigure arcuire ). Se taie la strung un inel din teava asta, se rectifica manual cu pasta de rodat. Se prelucreaza capetele segmentului


Nicidecum, categoric...numai segment nu iti iese asa! Etapele sunt: ebosarea materialului la cote apropiate "fi" exterior si interior. Se scoate din universal astfel teava obtinuta si se despica pe lung. In continuare, teava este prinsa din nou in falcile universalului si stransa astfel incat sa inchida complet despicatura creata anterior. Se strunjeste cota finala de interior si se aduce la cota apropiata suprafata exterioara, lasand un surplus de o sutime aproximativ. Suprafata exterioara se finiseaza apoi la cota finala cu un calibru cu pasta de slefuit (in linkuri am descris tehnologia la realizarea pistonului). Odata obtinuta cota finala, cu un cutit de taiere, se taie transversal prin teava la o turatie adecvata, astfel obtinandu-se mai multi segmenti...in timpul taierii, unii se mai rup, tine de experienta, de corectitudinea ascutirii cutitului sau a turatiei masinii. Aceasta debitare se face cu adaos de material, pentru a avea de unde se prelucra final cota plana a segmentului. Se iau mai multi astfel de segmenti si se aseaza pe platoul electromagnetic ai masinii de rectificat, toti tangenti reciproc si flancati pe directia de deplasare a platoului masinii de rectificat de alte piese feritice, pentru a nu antrena in miscare segmentii si ai rupe. Rectificarea se face pe ambele fetze.
Procesul de rectificare plana se poate face si manual cu ajutorul unei piese cu grosime in care se amprenteaza segmentul. Cu ajutorul unei suprafete dure plane perfecte pe care se aseaza glasspapier cu granulatie necesara, se plimba manual piesa in care este fixat segmentul. Cota finala se face pe sticla mata cu ulei.
Tratamentul termic se efectueaza astfel: se incalzesc toti segmentii astfel realizati pana cand culoarea acestora devine alb-galbena dupa care se imerseaza brusc in ulei rece de motor. Se confectioneaza dintr-o teava cu destul material in grosime (5-6 mm minim) un recipient inchis la un capat. In fanta segmentilor se introduce o pana de 2-3 mm din ceramica sau sticla termorezistenta (nu se folosesc pene metalice deoarece acestea odata incalzite induc deformari la racire a segmentuli)pentru a-l obliga sa stea deschis. Segmentii se introduc astfel in recipientul descris, se pune un capac cu o grosime similara cu peretele acestuia si se incalzesc pe aragaz pana cand incinta capata culoarea rosu-oranj. Se lasa apoi sa se raceasca, fara a fi scosi din recipient, pana cand ajung la o temperatura de 150 grd (3-5 ore, in functie de inertia termica a obiectului incalzit), dupa care se poate ridica acel capac si racit in aer liber. In final, segmentii reci raman deschisi dupa scoaterea penei, avand abatere de la circularitate, dar atunci cand sunt introdusi in cilindru si se inchid devin perfect circulari.

Citeaza

Boltul original trebuie pastrat - un bolt de piston e o piesa aparent simpla , numai ca alea originale sunt facute din material special si tratate - cementare,

in cazul motoraselor mici de pana-n 10-20 cc, bolturile se pot face din cozi de burghiu sau tarozi, rectificate la cota (exista posibilitatea sa il gasesti la cota finala, de gata)
In final asi face afirmatia ca nu poti modifica un motor, facand o juma de piesa la un strungar, alta parte acasa pe genunchi...nu exista acces la masini de prelucrare, nu are nici o noima sa ne gandim la operatiuni mecanice casnice.

Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 10 January 2007 - 03:56 PM

Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#68 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 10 January 2007 - 06:38 PM

Un motoras romanesc...rara avis:
CRA-G-2.5 cm3, cu bujie incandescenta, proiectat, executat si zburat in 1956 (1956-2006...o jumatate de secol). Motorasul a fost proiectat la Centrul Experimental de Aeromodelism al CCAS (Comisia Centrala a Aviatiei Sportive) cu sediul la "Turnul de Parasutism", din fostul parc 23 August (astazi parca Lia Manoliu se numeste stadionul). Proiectanti au fost Craioveanu Georges alaturi de Anania Moldoveanu (sef Centru CEA), instructor Purice Stefan si Stefan Lupulescu. Proiectul a fost intocmit la acea vreme folosind fotografiile unor reviste publicate in tarile prietene (care reproduceau articole din revistele americane http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/biggrin.gif ). Se pare ca a fost primul motor cu bujie incandescenta din Romania, pana la acea ora necunoscandu-se decat motorul cu autoaprindere in activitatea aeromodelistica de competitie. Motorasul a fost fabricat in 12 exemplare, nu serie (al meu are numarul 5 stantat pe carter), in colaborare cu Intreprinderea Optica Romana. La acea vreme era director al fabricii un anume domn Schmit, un luptator din Spania (povestea e si mai romantata, el fiind intai luptator german in cel de-al doilea razboi mondial, dupa care a fugit in Spania unde a luptat alaturi de comunisti, pentru ca in final sa ajunga la noi in tara datorita calitatilor sale de luptator alaturi de frati. Acesta a dat ordin subalternilor sai directi ca "in doua saptamani sa-l vad de la fereastra biroului meu, zburand ...". Adevarul este ca in doua saptamani motorasul a zburat pe aeromodelul de competitie numit "Colibri" (o sa caut o poza si cu modelul din acea vreme) cu incredibila viteza atunci de 156 km/h (recordul mondial fiind de 182 km/h. obtinut de un aeromodelist suedez cu motor Webra Mach-1).
Bujia motorasului deasemenea a fost realizata in ateliere, neexistand un importator de specialitate la acea ora. Firul de platina-iridium (fi 0.15mm) a fost importat din Cehoslovacia si luat in primire cu semnatura de la trezoreria Romaniei.
Pistonul este realizat din aliaj de aluminiu, are bulb termic (pentru a mari suprafata de ardere) cu deflector, pentru a impiedica gazele arse sa intre din nou in canalul de baleaj; are doi segmenti din fonta nodulara cu seciune dreptunghiulara 1X0.8mm. Deasemenea, pistonul are doua ferestre de clatire care la acea vreme era ceva revolutionar (pentru a raci pistonul pe dedesupt cu amestec proaspat din baleaj). Motorasul avea 12.000 rot/min.
Palierul este axat direct pe rulmentul de baza, jumate din rulment fiind in palier, cealalta jumatate mufandu-se cu carterul principal (fara carcasa de rulment), pentru a reduce sectiunea frontala a motorului si a obtine un coeficient de rezistenta la inaintare minimizat. Deasemenea, in poza se poate observa ca motorul nu are grinzi de acrosare, prinderea facandu-se intr-un mot particular, dupa cum reiese din poza!
Carburatorul se putea roti la 360 grd, astfel incat pozitia acului jigler sa fie modificata dupa necesitati.
Deasemenea arborele cotit, la iesirea din motor era imbinat astfel incat daca motorul lovea pista, sa nu necesite inlocuirea intregului ax ci numai a varfului demontabil.
Motorasul l-am primit de la Mos Craciun anul trecut, ocazie cu care ii multumesc din suflet domnului Craioveanu Georges.

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-8-1168447135.jpg

Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#69 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 10 January 2007 - 06:39 PM

...

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-8-1168447177.jpg

Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#70 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 10 January 2007 - 06:50 PM

...

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-8-1168447846.jpg

Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#71 Useril este offline   pitts 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1966
  • Inregistrat: 08-May 02

Postat 10 January 2007 - 07:12 PM

[B] PATRIMONIU NATIONAL, BRE!!!! http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/wub.gif
No brain, no headache.....
0

#72 Useril este offline   gun man 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 956
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 10 January 2007 - 07:29 PM

PESA de muzeu!!!
0

#73 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 10 January 2007 - 07:31 PM

pitts, la 10 Jan 2007, 20:12, a spus:

[B] PATRIMONIU NATIONAL, BRE!!!! http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/wub.gif

S-a dat frate...cu doo persoane-nainte...lui Dan Iosif si Adrian Nastase!
Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#74 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 10 January 2007 - 07:52 PM

Un alt constructor roman de motorase: Radu Mircea. A realizat in produs de serie (aproximativ 200 de bucati) clona motorasului Rossi15; motorasul s-a numit MOBAC (MotorBacau).
Inginerul Radu Mircea, aeromodelist cu vechi stagii in campionatele de motomodele, atat la nivel national cat si european, era angajat al URA (Uzina Reparatii Avioane), actualmente Aerostar Bacau. Uzina avea la acea vreme (si mai exista si in prezent) un club de modelism, asa cum normal pare ca fiecare institutie de aviatie sa aibe pe langa ea un copil de crescut: atelierul de modelism. Revolutia din 1989 a surprins clubul in plina productie de motoare, clubul avand proprii angajati pentru productie (strungar, rectificator, frezor). Imi amintesc cat de impresionat am fost cand am ajuns prima data in acel club, in anii 80!!!...clubul era format din cateva garsoniere de la parterul unui bloc iar cand m-am apropiat de acel bloc, am auzit sunetul unui MOBAC furibund in probe de banc...minunat!!! Atata doar ca, un astfel de motor costa pe atunci 1900 lei (salariul mediu era de 2500 lei) si se vindea numai cluburilor, nu si persoanelor fizice.
Reproduc aici textul din bucatica de hartie scanata a revistei Sport si Tehnica din vremuri demult apuse...nu stiu daca poate fi citita in versiunea scanata (putin propagandistic, asa cum era in acea vreme...cu putin colb dulce-amarui):
"...iata insa o perspectiva de rezolvare a problemei. A fost construit un motor a carui probe de omologare dovedesc nu numai ca este competitiv cu cele mai bune constructii de acest fl din strainatate, dar in unele categorii, cum este viteza de pilda, are performante superioare. Autorul acesteui realizari este ing. Mircea Radu, de la asociatia sportiva "Victoria-Bacau".
Motorul proiectat si construit de Mircea Radu are o capacitate de 2.5 cmc iar ca performanta se situeaza la nivelul motorului italian Super Tigre X-15 si chiar al motorului Rossi, ambele de mare reputatie internationala. Cu o elice de viteza, el realizeaza 24.000 ture pe minut si o viteza ce depaseste 220 km/h (acest lucru depinde si de model). Constructorul apreciaza ca, folosite pe un model foarte bun, se vor putea realiza 240-250 km/ora. Recordul mondial de viteza este de 242 km/h.
Este de remarcat faptul ca la construirea MR 01, cum a fost denumit, s-au folosit materiale speciale, cateva solutii tehnice originalesi cea mai moderna tehnologie.
Au fost construite 5 motorase de viteza si sant in constructie cateva variante pentru motomodele. Constructorul intentioneaza sa participe la Campionatele mondiale de "libere" din acest an cu motoare de constructie proprie. (numele inginerului Mircea Radu este binecunoscut printre aeromodelisti. Practica acest sport de 20 de ani si este campion national in categoria motomodele).
Cinci motorase au fost construite pana acum pe cheltuiala proprie. Realizarea este, dupa aprecierea specialistilor, deosebit de valoroasa (St. Purice, campion national si recordman pe categoria in categ. 2.5 cmc, care va concura in acest an cu un motor MR 01, George Craioveanu, antrenor emerit). Care va fi soarta ei in continuare? Vom ramane tributari importului in acest domeniu, cand exista posibilitatea realizarii unor astfel de motorase romanesti ieftine si foarte bune? Deocamdata unde s-a prezentat constructorul cu motorul sau-in primul rand la federatia de specialitate-a fost intampinat cu aprecieri elogioase, si...atat!"

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-8-1168451543.jpg

Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 10 January 2007 - 09:27 PM

Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#75 Useril este offline   ddmkro 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 36
  • Inregistrat: 04-January 07

Postat 10 January 2007 - 08:01 PM

Suuuuuperb motorasul .

2 segmenti in '56 pe motor romanesc, cu glow spark ??
Nemaipomenit !
Aveam asa o parere proasta despre modelismul din Romania de pe timpul comunistilor - eu nu auzisem si nu am vazut decat niste Diesele care mergeau cu "spirt"...Acum imi dau seama ca nu e chiar asa.
De ce naibii nu s-o mai face asa ceva in Romania ?

De curiozitate, mai functioneaza ?

Legat de sugestiile de modificare a motoarelor - trebuie sa precizez ca exerienta mea se bazeaza pe motoare de masini, scutere si motociclete, unde pistonul CHIAR nu este cilindric - tocmai din cauza dilatarilor inegale la regim. Anyway, continua cu sugestiile si corectiile ca sunt foarte interesante. Astept noi motoare -raritati, vintage, sau constructie proprie.
0

#76 Useril este offline   ddmkro 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 36
  • Inregistrat: 04-January 07

Postat 10 January 2007 - 08:13 PM

Daca ai ceva link-uri sau documentatie ....Dadui o cautare dupa Radu Mircea si ma impotmolii in pagini cu "Din Dragoste" http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/sad.gif
0

#77 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 10 January 2007 - 08:13 PM

Poza cu Radu Mircea si unul din primele MOBACURI (pe atunci MR 01)

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-8-1168452824.jpg

Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 10 January 2007 - 10:08 PM

Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#78 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 10 January 2007 - 08:26 PM

ddmkro, la 10 Jan 2007, 21:13, a spus:

Daca ai ceva link-uri sau documentatie ....Dadui o cautare dupa Radu Mircea si ma impotmolii in pagini cu "Din Dragoste" http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/sad.gif

Nu este un personaj de gasit pe net...poate de acum incolo, cu ajutorul nostru.
Aici, MOBACUL din colectia mea: are poansonata seria 540287 cu urmatoarea semnificatie: motorul cu numarul 54, produs in februarie 1987.

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-8-1168453585.jpg

Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#79 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 10 January 2007 - 08:27 PM

...

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: IMG_0244.jpg

Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#80 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 10 January 2007 - 08:28 PM

...

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-8-1168453713.jpg

Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#81 Useril este offline   ddmkro 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 36
  • Inregistrat: 04-January 07

Postat 10 January 2007 - 08:36 PM

Frumos si mobac-ul . Dar parca mai multa personalitate are CRA-G-ul (2 segmenti in 56, rulment, glow plug?? ). Ceva specificatii mobac ?

PS : Pe unde o zace restul de CRA-G-uri ?
Stii, mai ramane sa imi prezinti si un motor Wankel ptr modelism facut in Romania, si m-ai dat gata ....

Aceasta postare a fost editata de ddmkro: 10 January 2007 - 09:30 PM

0

#82 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 10 January 2007 - 08:42 PM

In colectia mea mai exista stingher un motor numit VUIA II. Tot ce stiu despre el este ca a fost construit la Calarasi, intr-o serie de 100-200 bucati. Este o clona al unui motor sovietic din acea vreme (cred ca anii 70) numit KOMET. Are biela din bronz. Motorul s-a livrat la Casele Pionierilor din acea vreme, in cutii de carton cu manual de folosire heliografiat (totul era facut ca la carte, complet, cu simt de raspundere). Nu l-am pornit niciodata, dar l-am demontat si am constatat ca e un motor care merge pe dos (referitor la sensul de rotatie dat de valva de distributie).
Daca mai stie cineva cate ceva despre el, raman indatorat daca ma lasa si pe mine sa aflu...cine la construit, in ce perioada...ceva istorie scrisa de motoras...

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-8-1168454524.jpg

Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 10 January 2007 - 08:44 PM

Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#83 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 10 January 2007 - 08:42 PM

...

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: IMG_0248.jpg

Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#84 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 10 January 2007 - 08:43 PM

Mai continuam si maine, ca mai am!

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: IMG_0249.jpg

Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 10 January 2007 - 09:03 PM

Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#85 Useril este offline   Dexter_Jr 

  • Moderator RHC
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 1589
  • Inregistrat: 28-February 06
  • Gender:Male
  • Location:Cluj Napoca

Postat 10 January 2007 - 09:04 PM

@ddmkro
vad ca tot faci o greseala, destul de mare.... e glow PLUG(bujie incandescenta) si spark PLUG(bujie cu scanteie).
glow spark se cam bat cap in cap...
Experimental Rocketry
The only way to fly...



0

#86 Useril este offline   ddmkro 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 36
  • Inregistrat: 04-January 07

Postat 10 January 2007 - 09:11 PM

Dexter_Jr, la 10 Jan 2007, 21:04, a spus:

@ddmkro
vad ca tot faci o greseala, destul de mare.... e glow PLUG(bujie incandescenta) si spark PLUG(bujie cu scanteie).
glow spark se cam bat cap in cap...

Ai dreptate. Putem trece mai departe insa ? Oamenii mai gresesc, asta este. Sa nu facem o chestie mizerabila dintr-o chestie frumoasa.
0

#87 Useril este offline   ddmkro 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 36
  • Inregistrat: 04-January 07

Postat 10 January 2007 - 09:24 PM

Catre marinarul :
Cand am scris sugestiile de transformare, nu am citit paginile de la link-urile trimise de tine - eram la serv si aveam deja mesajul incropit, ca sa minimizez timpul stat pe net. Imi cer scuze. Sunt informatii foarte valoroase acolo, ar fi interesant sa se faca o compilatie din ele. E fascinant de cati sunt interesati de bucatica asta din modelism !!! Si mai fascinant e sa vad ca sunt oameni care STIU ce vorbesc.

Nu stiu ce pregatire ai , dar in cazul in care esti altceva decat inginer (constructor de masini), te compatimesc 8) . Glumesc. Eu sunt programator de exemplu, dar m-au fascinat motoarele de cand ma stiu. In special cele 2 T.

Fascinati de motoare din toate colturile tarii, uniti-va ! http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/tongue.gif
0

#88 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 10 January 2007 - 09:31 PM

Marinaru, la 10 Jan 2007, 20:52, a spus:

... clubul avand proprii angajati pentru productie (strungar, rectificator, frezor).

Un amanunt interesant: unul din angajati, strungarul (Vasile) era un om format pe bancile scolii de meserii pentru persoane cu handicap...era surdomut! El a facut saracu toate Mobacurile dar cu toate ca le-a vazut mergand (le-a insotit chiar si pe la concursuri) nu a putut niciodata sa le auda cantecul!
Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#89 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 10 January 2007 - 09:39 PM

ddmkro, la 10 Jan 2007, 22:24, a spus:

Nu stiu ce pregatire ai , dar in cazul in care esti altceva decat inginer (constructor de masini), te compatimesc 8) . Glumesc. Eu sunt programator de exemplu, ...

Eu sunt moasha la spitalu de nebuni! http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/laugh.gif
Acu astept interventia lui SpitaludeNebuni!
Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#90 Useril este offline   ddmkro 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 36
  • Inregistrat: 04-January 07

Postat 10 January 2007 - 09:42 PM

Interesant. Dar strungarul Vasile le-a "mirosit", le-a simtit vibratia , le-a vazut zburand si probabil a vazut si satisfactia celorlalti. Are si o aura de romantism istoria asta cu motoarele.
Din link-urile studiate anterior, stiu ca il cunosti pe dl. Radu Mircea, dar ca la cererea acestuia, esti reticent in a prezenta vreo informatie de legatura. Spune-mi te rog, mai fabrica motoare ? Mai are ceva de vanzare de prin patrimoniul propriu ? Este posibila o mediere din partea ta sau a altcuiva ? Mai exista vreun constructor roman de motoare ?
0

Arata acest topic


  • 6 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Ultima »

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro