Probleme motor/ESC 17 ture duble + ESC 60A
#1
Postat 05 October 2006 - 04:28 PM
Primul automodel electric de viteza, primele probleme aparute.........
Mi-am luat un motot Venom Fireball 17D, folosesc ESC Tamiya TEU-101BK (60A) (http://www2.towerhob...P?&I=LXGMR5&P=V).
Problema e ca din cand in cand, motorul refuza sa mai mearga (Esc-ul da curent, motorul nu se mai invarte). Daca tinand apasata mansa de acceleratie imping putin masina o ia din loc dar puterea(/turatia) nu este aceeasi ca in mod normal.
Problema apare dupa rularea agresiva a motorului (acceleratii/frane bruste, drift, samd), si apare brusc, nu gradual. De asemenea, cand face asa, ESC-ul nu mai piuie (are semnal de la rx, ca are led de control). De asemenea bateria nu era descarcata....am schimbat-o cu una plina si a facut la fel.
De asemenea, schimbat motorul pe loc cu unul stock, cel stock merge (liber, nu pus in sarcina in masina).
Cine-mi poate da idei ce sa fac?
Mersi.
#2
Postat 05 October 2006 - 04:50 PM
Scoate de pe masina motorul ala care face fitze. Conecteaza cu niste crocodili un ohm-metru la bornele lui. Nu tine cu mana ohm-metrul. Conexiunea trebuie sa fie stabila si sa ai mainile libere. Dupa asta invarte axul cu mana cate un tzac (tzac= pozitii unghiulare in care motorului ii place sa stea; se simte la mana cand invartesti). Masoara rezistenta in fiecare pozitie. Rezistentele trebuie sa fie foarte apropiate ca valoare. Daca una e mai mare, inseamna ca ori ai contact nasol la colector in pozitia aia, ori ai o infasurare busita. Daca sunt toate egale, motorul e ok si problema ar putea fi in alta parte. Repeta masuratorile de cateva ori si invarte in ambele sensuri cateva ture complete.
E posibil ca la rulare agresiva sa perlezi colectorul si sa nu mai faca contact pana cand se rodeaza la loc.
Bafta si zi-ne si noua rezultatul.
Cirip
Aceasta postare a fost editata de Cirip: 05 October 2006 - 04:52 PM
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#3
Postat 05 October 2006 - 05:40 PM
Deocamdata nu am multimetru, dar voi avea cand am sa ajung acasa.
Mai e o chestie tot la fel de ciudata..... dupa ce se intampla problema de mai sus, daca las motorul un timp (cateva ore), dupa aia merge brici din nou.
Azi dimineata am incercat masina cu exact acelasi setup cu care nu mergea aseara si a mers perfect din prima....
Eu sincer m-am gandit ca motorul se incalzeste tare in timpul rularii agresive, si incepe sa consume mai mult, iar esc-ul crede ca e in scurt si de aia nu mai da curent.
A, am observat ca face scantei (destul de mari) in timpul rularii. Trebuie neaparat sa schimb periile? Daca-l desfac (ca e "rebuildable"), pot incerca sa curat colectorul?
Thanks
#4
Postat 05 October 2006 - 08:59 PM
Ma refer la temperatura. Cind incepe sa-ti faca figuri, nu cumva e cald bine pe partea unde ar fi trebuit sa iasa radiatorul daca l-ar fi avut? Acei 60A sint file de poveste. Este curentul dat in catalogul tranzistoarelor, in conditii practic imposibil de reprodus: cu un radiator atit de mare sau atit de bine racit incit temperatura jonctiunii sa nu depaseasca 25 grade celsius. :huh:
Practic, ESC-ul ala daca tine 20 A timp de 10 minute e mare minune. Ori cu motorul tau si in conditiile de fortaj pe care le-ai enumerat cred ca ESC-ul atinge repede temperatura la care intra in functiune protectia termica (gindeste-te ca nici macar nu i-au pus radiator pe tranzistoare).
Aceasta postare a fost editata de navigator: 05 October 2006 - 09:17 PM
#5
Postat 05 October 2006 - 09:52 PM
Aceasta postare a fost editata de ipsihi: 05 October 2006 - 10:00 PM
#6
Postat 05 October 2006 - 10:05 PM
Cirip
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#7
Postat 09 October 2006 - 01:21 PM
De fapt se incing amandoua, si motorul si esc-ul - de aici intrebare: unde gasesc radiator de motor (de fapt imi trebuie unul doar sa fie cu o suprafata circulara)?
Pentru ESC stiu de unde sa iau.
Alta intrebare: cu ce curat colectorul la motor? Cand l-am desfacut era aproape negru tot. L-am curatat cu un servetel pana m-au durut degetele.
@ipshi: alimentez cu un pack standard de 6 celule.
#8
Postat 09 October 2006 - 02:01 PM
2. Periile trebuie sa culiseze usor in canale. Verifica si arcurile daca sunt la
locul lor.
3. Verifica colectorul rotorului. Daca are "impuscaturi", periile nu au apasat
constant. Daca ai un sant circuclar, colectorul trebuie rectificat pe strung (strung special pentru asa ceva nu "SNB" ! )
4. Problemele cu incalzirea motorului apara cand ai un raport prea "lung".
Foloseste pinioane cu mai putini dinti pe motor.
5. Variatorul poate sa fie subdimensionat. Citeste instructiunile de la Tamiya
si vezi ce motor accepta maxim (de ex. max 11 spire).
Mai mult detalii si sprijin vei gasi la concursul de la Demon's Race.
P.S. Radiatoare pt. motor gasesti pe towerhobbies.
Aceasta postare a fost editata de Picco2: 09 October 2006 - 02:02 PM
#9
Postat 09 October 2006 - 02:46 PM
Din descrierea facuta de tine tind sa cred ca problema este la perii!
Urmeaza sfatul dat de Picco2 si schimba periile.
Important, daca schimbi periile trebuie sa strunjesti si colectorul!
Atentie mare sa nu strunjesti mai mult decat trebuie.
In legatura cu temperatura motorului, este clar, raportul pe care il folosesti nu este bun!
Foloseste pinioane cu mai putini dinti si verifica temperatura motorului, nu trebuie sa depaseasca 75-80 de grade!
Verifica si temperatura acumulatorilor, nu trebuie sa depaseasca 50 de grade! (asta daca sunt acumulatori cu descarcare rapida si care sa suporte undeva intre 30-35 Amperi curent de descarcare)
Inainte sa dau drumul la post am citit putin din specificatiile tehnice ale variatorului si spune ceva de genul:"Compatible with Tamiya 540 and Sport Tuned stock motors" adica pentru motoare STOCK!!!!!!
Motoarele STOCK au 27 de spire, al tau are.....17!!!!!!!
Norocul tau este ca are protectie termica ca altfel il prajeai de mult.
#10
Postat 09 October 2006 - 03:25 PM
Am perii si sunt destul de lungi. Sunt roase circular si nu au zgarieturi. Arcurile apasa destul de tare pe perii. Trebuie cumva ca periile sa aibe o anumita lungime minima?
Colectorul e foarte "smooth" doar ca are o depunere neagra pe el (probabil de la consumul periilor) - cu ce-l curat?
Raportul e 7:50:1 cu pinion de 21. Mai am unul de 19, cu ala ar trebui sa fie undeva pe la 8.1:1.
Cred si eu ca ESC-ul e subdimensionat (problema e ca nu scrie in manualul lui decat 60A, nu scrie nici un numar de ture. De asemenea, nu prea am cum sa masor consumul de curent al motorului pus in sarcina....
@Buggy-man
De ce sa strunjesc colectorul? periile nu se consuma singure in timp ce motorul ruleaza?
Pentru acumulatori nu scrie nicaieri curentul max de descarcare.... sunt Duratrax Piranha 2000 mA. Se incarca in mod normal pana la 2150-2300 mA.
Motorul Tamiya sport tuned are 21 000 ture max, si consuma 50+ amperi max (asa scrie la ei pe site). Stie cineva cam cum as putea calcula in functie de numarul de infasurari pe polii motorul cam cat ar trebui sa consume (stiu ca depinde de multi factori, dar macar asa aproximativ).
#11
Postat 09 October 2006 - 04:03 PM
Citeaza
Exact asta este problema ta! Colectorul se strunjeste pe un strung special!
In multe cazuri periile nu calca uniform pe colector. Din aceasta cauza, daca te uiti cu o lupa ai sa constati un mic sant care se formeaza in zona in care preseaza peria pe colector, lucru care nu face deloc bine!
De regula, un set de perii tine intre 10-30 de manse de 5 minute cele ENDURO, si intre 3-6 manse cele SPRINT!
In momentul in care schimbi periile este obligatoriu sa strunjesti si colectorul.
Citeaza
Este exclus total!
In gol un motor cu 8 - 13 spire consuma intre 5 si 10 amperi! In sarcina probabil ajunge la max 30-35 de amperi!
Atentie, discutam de motoare modificate!
Defapt nu mai mira nimic! Asa cum si variatorul de la Tamya tine 60 de amperi asa consuma si acest motor 50!
Vrajeala comercianutului!
Cel mai simplu de verificat: baga un ampermetru intre motor si variator si vezi ce consum ai!
#12
Postat 10 October 2006 - 07:56 AM
Acei 50 A dati in prospectul motorului ca fiind consumul "la maxim" sint doar in cazul de blocare (stall) sau cind e aproape de aceasta. Pe siteul producatorului de motoare Johnson (folosite de Tamiya pentru motoare stock) e trecuta valoarea de 50A la un motor tip 540 stock.
Pina nu schimbi variatorul nu vei avea rezultate. Acel varioator este DOAR pentru motoare stock si nici cu alea nu are o mare rezerva. De fapt si pretul lui de 38 dolari spune ceva. Si in fond pe Tower la http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/WTI00...P?&I=LXGMR5&P=V se si precizeaza ca 60 A sint conform datelor din foaia de catalog a tranzistoarelor (folosite) :"Max Continuous Current (FET Spec)". Asta vrea sa insemne acel "FET Spec". Aceasta valoare in A nu are nici o legatura cu amperajul suportat de variator in exploatare. Daca tine 15A continuu sa te inchini cu ambele miini.
Atentie la montarea unui radiator pe feturile din variator, sa nu faci scurt circuit pe acolo. Mai bine-l lasi asa si-ti iei altul, consultindu-te cu Buggy-man, Mizzone, Bogdanut, sau alt automodelist cu experienta si amabil.
Aceasta postare a fost editata de navigator: 10 October 2006 - 08:18 AM
#13
Postat 10 October 2006 - 05:28 PM
@Navigator: ESC-ul meu are deja o parte metalica (aia se incalzeste). Eu ma gandeam sa lipesc acolo un radiator micut (cu pasta din aia de se pune intre procesor si cooler).
#14
Postat 11 October 2006 - 02:14 PM
Citeaza
Eu ma refeream la
Citeaza
Vis-a-vis de
Citeaza
#15
Postat 11 October 2006 - 06:18 PM
Veniti fratilor la curse, acolo e distractia
Fxracing driver :
Team Associated Romania/ Clubul Sportiv FxracingMS/Team Associated B6/B64D/TC6/SC8 Tekin RS Pro/Sanwa/Reedy Brushless
WWW.FXRACINGMS.RO official club
#17
Postat 24 October 2006 - 02:09 PM
Eu personal am folosit un variator JR care era si ala la limita, adica dupa ce frecam masina mai mult si puneam mina pe radiator (il avea pus din fabrica, lipit cu un cauciuc direct pe capsulele de rasina a tranzistoarelor), il simteam ca e la limita suportabilului, adica cred ca avea 60 grade poate si mai mult. Dupa cca 15 astfel de tratamente a cedat, cu ceva semne de avertizare la ultimele iesiri. Acum am un variator LRP de 13 T (43 euro la Lindi) care doar e usor caldut pe radiator (nu are 40 grade) cind solicit masina mai tare si mai mult timp, chiar in timpul verii.
Daca in urma schimbarii si a pinionului, nu se mai icalzeste radiatorul la al tau mai tare de 50 grade, poti sa ramii in configuratia asta.
Succes.
Aceasta postare a fost editata de navigator: 24 October 2006 - 02:12 PM
#19
Postat 13 December 2007 - 11:59 AM
Aceasta postare a fost editata de rc4fun: 13 December 2007 - 12:00 PM