Aceasta postare a fost editata de steelmind: 06 May 2017 - 05:20 PM
Strangere suruburi sine Saiba grover
#6
Postat 07 May 2017 - 03:06 PM
Multi or sa spuna, ce incepator este si asta.
In primul rand "meseriasii" stiu de ce nu se pun, in al doilea rand pe sine nu se pun decat suruburi cu cap inbus cilindrice.
Aceste suruburi daca ne uitam atent sub capatana nu sunt perfect strunjite drept la ineputul filetului, au o terminatie mica stil zenc.
Daca gaurile sunt date de o masina, sau o axa controlata numeric (cum si trebuie), atunci si alinierea lor este perfecta. Daca sunt date la ochi pe tubulatura metalica, cum am mai vazut la firme care construiesc cnc-uri, atunci iese o porcarie.
De acea majoritatea sinelor au gaurile adancite cat sa bagi capul surubului si dopul protector (nu incape si saiba grover). Care multi nu-l pun ca habar nu au ce rol are acel dop.
Daca la frezare sau la orice alta debitare sare un span mai mare, dopul nu-i permite sa intre si sa se blocheze in gaura, si in momentul trecerii patinei sa nu se intample o oarecare avarie. Si in al doilea rand, are si rol de grover, pentru ca odata infipt nu-i va permite surubului sa se roteasca (adica sa se slabeasca) niciodata.
Noi (majoritatea de aici), folosind profile de aluminiu cu piulite de canal pentru ghidare, se considera o aliniere perfecta.
E, si atunci in momentul strangerii surubului, se autocentreaza gaura sinei cu gaura bazei (a piulitei).
De obicei se strang suruburile ca de final, si apoi se scoate cate unul si se blocheaza cu orice solutie anaeroba pentru filete, sau daca se considera ca nu se vor mai demonta se va folosi una pentru blocare rulmenti.
ps- si ca sa sustin ce spun, uitati-va cate axe construite industrial au saibe grover? Niciuna.
Aceasta postare a fost editata de mincof: 07 May 2017 - 03:11 PM
#7
Postat 07 May 2017 - 04:19 PM
Un surub inbus, strans bine, pur si simplu se ,,lipeste''. Am vazut multe care la desfacere, faceau scantei intre cap si piesa de otel.
La un surub inbus, in nici un caz nu se pune saiba grower. Capul sau este atat de mic, incat, daca saiba este o chinezarie, o desface si surubul trece prin ea.
#8
Postat 07 May 2017 - 04:34 PM
dan_mitea, la 07 May 2017 - 04:19 PM, a spus:
Un surub inbus, strans bine, pur si simplu se ,,lipeste''. Am vazut multe care la desfacere, faceau scantei intre cap si piesa de otel.
La un surub inbus, in nici un caz nu se pune saiba grower. Capul sau este atat de mic, incat, daca saiba este o chinezarie, o desface si surubul trece prin ea.
Da este adevarat, si la biele este aceasi regula. Surubul imbus prin terminatia conica stil zenc, practic aliniaza structura cat si preseaza conic, si se obtine efectul de sudura. Si cand vrei sa desfaci, aprinzi gazul cu scanteia. Asa se intampla si la sine.
Dar se pune de obicei ceva anaerob, pentru ca cateodata sunt piulitele din aluminiu, zinc, sau alte materiale slab cotate.
La cele din otel nu este o regula
ps - si neaparat suruburi negre tratate, daca vreti sa le mai desfaceti. Daca sunt altceva, adio gaura buna pentru imbus.
Aceasta postare a fost editata de mincof: 07 May 2017 - 04:38 PM
#10
Postat 07 May 2017 - 10:07 PM
florianmro, la 07 May 2017 - 09:20 PM, a spus:
La suruburile imbus, cam greu este sa gasesti o dinamometrica, mai ales sa strangi suruburi de 4-5mm. La muschi, dar cu cap.
La suruburile negre cu multe stele le simti imediat, in momentul cand strangi, se aude o scartaietura mica. Atunci te opresti, ca altfel risti sa-l rupi.
Dar daca mergi pe varianta oficiala fara grovere, simti imediat cand sa te opresti, totul este sa nu ai ceva luat la bord, ca atunci le desfaci cu spiralul :)
#11
Postat 07 May 2017 - 10:33 PM
Cu cat inbusul este mai mic, cu atat este mai pretentios. Asa, ca discutie, un inbus bun de 0.050" costa 30$.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 07 May 2017 - 10:35 PM
#12
Postat 08 May 2017 - 12:14 AM
mincof, la 07 May 2017 - 10:07 PM, a spus:
La suruburile negre cu multe stele le simti imediat, in momentul cand strangi, se aude o scartaietura mica. Atunci te opresti, ca altfel risti sa-l rupi.
Dar daca mergi pe varianta oficiala fara grovere, simti imediat cand sa te opresti, totul este sa nu ai ceva luat la bord, ca atunci le desfaci cu spiralul :)
Exista cheie dinamometrica in Hornbach, costa pana in 200 lei; are capete adaptabile de toate dimensiunile care se cumpara separat. Iar cuplurile de strangere sunt: 1) sina de 15 mm=M4x16=4 Nm; 2) sina de 20 mm=M5x16=9 Nm; 3) sina de 25 mm=M6x20=13 Nm; 4) sina de 30 mm=M8x25=30 Nm. Sursa acestor informatii este catalogul Hiwin.
#13
Postat 08 May 2017 - 12:59 AM
Hex key - Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Hex_key
A hex key, Allen key or Allen wrench is a tool used to drive bolts and screws with hexagonal .... For example, in various European countries, it is known by the name Inbus (often misspelled *Imbus), after the company that patented them in ..."
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 08 May 2017 - 12:59 AM
#14
Postat 08 May 2017 - 01:00 AM
mincof, la 07 May 2017 - 03:06 PM, a spus:
Multi or sa spuna, ce incepator este si asta.
In primul rand "meseriasii" stiu de ce nu se pun, in al doilea rand pe sine nu se pun decat suruburi cu cap inbus cilindrice.
De cate ori vad treaba cu ''meseriasii stiu'' , ma intreb daca sa rad sau sa plang. Caci nu stiu la ce ne-meseriasi te referi: 1) cei ne-mecanici, gen croitori/bucatari, sau 2) la cei care lucreaza in domeniul mecanic ca muncitori/tehnicieni/maistri si cumva nu cunosc o informatie specifica despre un lucru specific, sau 3) la vechiul meci idiot intre cei cu facultate si cei fara facultate gen ''inginerii aia habar n-au meserie'' , meci pe care l-am urat si cand eram muncitor in fabrica si cand am devenit inginer, pentru ca mi s-a parut degradant si ca vorbeste despre frustarea celui care invoca aceasta presupusa competitie. Acum, daca este 1), atunci normal ca nu au de unde sa stie, caci nu au de ce, asa cum tu sau eu nu avem de ce sa stim cum se coase un tiv sau cum se face maioneza; daca este 2), atunci nu toata lumea stie aceleasi lucruri in acelasi timp pentru simplul motiv ca nu se nasc toti in acelasi timp si n-au avut toti expunere la acelasi tip de cunoastere in acelasi timp. Iar aici pe forum nu vin oameni care au pretentia ca stiu si sunt meseriasi, ba dimpotriva vin oameni care vor sa ajunga sa invete/cunoasca lucruri, ceea ce este admirabil . Daca este 3), atunci sa stii ca si ''inginerii stiu'' ca NU se pune saiba in asamblari in care fortele radiale/transversale sunt mai mari decat fortele axiale care actioneaza in asamblare SI care au recurenta constanta (vibratiile) NU neaparat si amplitudine; iar inginerii stiu asta pentru ca ei sunt cei care fac cercetare si experiment pe orice tema, dupa care se valideaza rezultatele de catre alti ingineri, dupa care se publica in jurnale de specialitate, dupa care rezultatele se incorporeaza si asimileaza de comunitatea stiintifica oficial prin elaborarea de carti dupa care care ''meseriasii'' invata in scolile de profil de muncitori/tehnicieni/maistri; uite aici la ce ma refer:
http://www.boltscien...self-loosen.pdf