Fixare menghina pe masa CNC
#1
Postat 06 January 2016 - 07:00 PM
http://www.kami-masc...ock-qgg-50.html
pe masa acestei masinii:
http://www.rhcforum....post__p__645329
De fapt nu neaparat orizontal cat paralel cu portalul... :).
Mai pe larg, problema sta in felul urmator:
- singura posibilitate de fixare a menghinei este cu clampe ce intra in locasurile laterale.
- masa cu canale T NU ESTE PERFECT DREAPTA respectiv nu gasesc o suprafata de asezare astfel incat menghina sa stea cum trebuie, sprijinita pe toata suprafata.
- abaterile nu sunt mari insa exista (1 - 2 zecimi).
- NU vreau sa frezez masa.
Considerand cele de mai sus, as vrea sa fixez pe masa o placa din Al de 5mm si s-o frezez pe asta folosind propria masina dupa care sa asez pe ea menghina.
Treaba e ca sub placa, pana ce nu asez menghina si o fixez, au sa ramana acele mici spatii. Daca in aceste conditii frezez placa si DUPA ACEEA strang clampele pt. a fixa menghina, tabla se va deforma probabil si am ajuns de unde am plecat.
Si acum nelamurirea/intrebarea: as putea sa "ung" placa de aluminiu cu "ceva"/"epoxi" sau alta "smachelina" care sa umple aceste goluri si sa fie suficient de rezistenta dupa intarire incat sa nu permita tablei sa se deformeze?
Daca e o solutie asta, puteti sa-mi spuneti mai exact ce produs trebuie sa cumpar?
Va multumesc.
... niste lucrari :)
#3
Postat 06 January 2016 - 09:04 PM
#4
Postat 06 January 2016 - 09:29 PM
Putin probabil sa mai desfac menghina odata fixata... am pus-o (prost...) de cand o fost facuta masina si n-am avut nevoie s-o scot, mi-a incaput tot ce-am frezat pe restul de masa.
Oricum, daca chiar va fi nevoie s-o scot o data pe an, mai bine mai frezez 0.2mm pe fundu` pocket-ului decat sa gauresc masa... :D .
Multzam fain baieti. :drinks:
... niste lucrari :)
#6
Postat 07 January 2016 - 08:58 AM
Hypo, la 06 January 2016 - 11:30 PM, a spus:
Cu toate ca am tinut foarte mult ca masina mea sa aiba acea masa cu canale T, s-a dovedit pana la urma ca, pentru genul de frezari pe care le fac eu frecvent (PCB-uri, diverse masti/placi de suport etc.) imi foloseste destul de putin. Mare parte din masa este acoperita de o placa din MDF, rectificata plan chiar pe masina si pe care exista o matrice de gauri filetate (piulita in interior). Pe placa asta mi-e mult mai la indemana sa prind placile, mai ales ca nu apar forte mari in timpul prelucrarii.
Mai rar am de prelucrat mici piese din metal si pt. alea am nevoie de menghina pe care pana acum n-am reusit s-o prind niciodata cum trebuie respectiv intotdeauna era "inclinata" ba pe X, ba pe Y.
Ca mai jos arata "terenu` de joaca". :)
http://i.imgur.com/w6RvUq8.jpg
... niste lucrari :)
#8
Postat 07 January 2016 - 03:31 PM
te chinui juma' de ora sau o ora dar iese si nici nu mai pierzi din Z datorita placii de sustinere, nici fixarea acesteia pe masa, nici fixarea menghinei pe placa...
eu am zis de multa vreme ca masa din profile e cam degeaba pe routere
personal prefer masa facuta din placa cat mai groasa de plancast acoperit cu un strat sau mai multe de forex planate de masina
la materiale moi (sau frezari mai "soft") fac prinderea direct in stratul de forex cu holtzsuruburi
la lucrari mai "grele" - in extremis - gauresc inclusiv plancastul, eventual cu filetare, si folosesc suruburile de prindere exact unde cere lucrarea
insa la modul general am trecut de mult de "durerea" gauririi/frezarii mesei, unde e nevoie bag imediat freza sau burghiul ca sa iasa treaba
daca ajung sa ciopartesc masa astfel incat sa se ceara inlocuire inseamna ca masina a lucrat suficient de mult incat merita si ea o "recarosare" :drinks:
Gone Sailing! S/Y Haimana
#10
Postat 07 January 2016 - 04:42 PM
Da, folosesc un ceas comparator prins langa motorul de frezare cu care ma "plimb" pe bacurile menghinei dupa X si Y.
Am incercat nu o ora ci vreo 3 sa strang clampele alea care fixeaza menghina pe masa astfel incat sa ma pastrez la 2-4 sutimi oriunde as fi pe bacuri si NU am reusit.
Cand am plimbat acelasi ceas comparator direct pe masa de sub menghina, am realizat de ce.
Acu`, ce aliniere imi ziceti ca tre` sa fac?
(Daca s-a inteles ca nu reusesc sa pun menghina cu laturile paralele cu X si Y, NU asta am vrut sa spun.
Problema e ca nu pot s-o pun cu suprafata superioara a bacurilor paralela cu planul XOY :) )
Aceasta postare a fost editata de informer: 07 January 2016 - 04:46 PM
... niste lucrari :)
#11
Postat 07 January 2016 - 05:02 PM
Dar cand faci frezare, nu te crampona de pozitia menghinei ca oricat de precis o sa reusesti s-o fixezi, o sa ai aceeasi problema cu pozitionarea semifabricatului fata de menghina. Proiecteaza piesele sa poti freza toata suprafata, complet.
Telefon: 0721 385365
#12
Postat 07 January 2016 - 05:03 PM
dar tot iti zic: trage frate pocketul direct in masa aia din profile
nu-l faci adanc, ci doar cat iti trebuie sa iei din profil ca sa elimini erorile pe Z, 0.2, 0.5, 1mm... ce crezi ca o sa se intample?
oricum zici ca tii menghina acolo aproape tot timpul si ca nu te incurca asa ca pocketul "hidos" din profil va fi acoperit si iese bine si pe FB :drinks:
o alta varianta ar fi sa pui menghina cum vrei - ma rog, cat mai aliniat posibil - si sa-i frezezi bacurile
pentru asta nici comparator nu-ti trebuie
doar ca menghina ta nu pare sa permita inlocuirea bacurilor cu unele de sacrificiu din aluminiu si care sa poata fi frezate dupa bunul plac
Gone Sailing! S/Y Haimana
#13
Postat 07 January 2016 - 05:09 PM
bitex, la 07 January 2016 - 05:02 PM, a spus:
Dar cand faci frezare, nu te crampona de pozitia menghinei ca oricat de precis o sa reusesti s-o fixezi, o sa ai aceeasi problema cu pozitionarea semifabricatului fata de menghina. Proiecteaza piesele sa poti freza toata suprafata, complet.
Corect, cand frezez PCB-uri unde adancimea de frezare este de 0.08mm, daca placa nu-i in planul XOY e nasol... de aia am "rectificat" MDF-ul ala chiar cu masina.
Insa as avea nevoie ca si menghina sa stea orizontal... :(
M-am enervat deoarece acu` cateva zile am avut de redus inaltimea unui paralelipiped cu cativa mm.
Am pus 2 paralele in menghina, am strans treptat piesa apasand-o de paralele si ciocanind-o usor cu un ciocan de cauciuc ca sa stea cat mai bine... si statea, ca abia mai puteam misca paralelele.
Iar cand am frezat-o plan, am obtinut o grosime intr-o parte si alta in cealalta... :).
... niste lucrari :)
#14
Postat 07 January 2016 - 05:15 PM
Si da, probabil ca-s "intr-o doaga" da` mie-mi plac sculele (indiferent ca-s mecanice, electronice sau scule de pescuit) frumoase, curate si negaurite. :D
Intre a pierde niste mm din Z sau a gauri/freza masa, aleg totusi prima varianta.
Multzam fain pt. sfaturi la toti. :drinks:
Aceasta postare a fost editata de informer: 07 January 2016 - 05:16 PM
... niste lucrari :)
#15
Postat 07 January 2016 - 07:43 PM
Eu zic sa prinzi o bucata de MDF pe masa aia , ca o sa se muleze singura ... apoi frezeaza plan placa si apoi fixeaza menghina pe suprafata frezata .
N-o sa iasa nici atunci perfect , dar poate te apropii de 2 sutimi jumate ...
Parerea mea .
#16
Postat 07 January 2016 - 07:53 PM
katran, la 07 January 2016 - 07:43 PM, a spus:
Da, menghina e mai dreapta decat pot aprecia cu un comparator gradat la sutime, a fost primul lucru pe care l-am facut.
Si da, menghina "ridica", nu-i simplu de fixat o piesa dar strangand progresiv si cu ciocanelul ala de cauciuc, merge.
Candva o sa procur o menghina mai buna insa momentan pe asta o am + aia "canibalizata" de la tine, insa problema cu paralelismul ramane. :)
... niste lucrari :)
#18
Postat 07 January 2016 - 11:36 PM
steelmind, la 07 January 2016 - 10:52 PM, a spus:
Multumesc steelmind dar trebuie sa recunosc ca nu stiu cum se face asta... mi-e cunoscut termenul "din auzite" dar cam atat. :blush:
Pot sa presupun ca ar consta in a introduce in spatiile alea goale lamele de lera dar neavand o inaltime constanta pana la urma n-as obtine totusi o SUPRAFATA de asezare ci doar mai multe "puncte"... gresesc?
Oarecumva legat, vreau sa intreb daca rezolvarea urmatoare e OK: iau o bucata de tabla din aluminiu de 20mm, cat baza menghinei sau un pic mai mare, o fixez pe masa cu canale si o strang in patru suruburi pe colturi dupa care frezez suprafata de asezare a menghinei... credeti ca tabla aia se va deforma in timp nefiind lipita complet de masa?
(adica se va "mula" pe masa cum zice katran referitor la MDF... oricum, fie vorba intre noi, nu m-asteptam nici in 100 de ani sa-mi recomande katran MDF-u`... :D :D )
... niste lucrari :)
#19
Postat 08 January 2016 - 01:52 AM
corecte , nu trebuie folosite genul asta de mese de lucru ( profile de aluminiu extrudat cu canale ) ... poate o placa solida de cel putin 25mm grosime ...dar
si aia e un cosmar de aliniat pe suprafete mari ...
Eu am facut altfel ... masina mea are masa dintr-o bucata ( o placa de aluminiu groase de 40mm , lunga de 1400mm si lata de 1200 ... Dar e pusa pe o structura de
profile 80_80 , de la care nu poti avea pretentii de stabilitate , chiar daca sunt Bosch-Rexroth , nu ITEM ( au geometria mult mai buna , dar sunt si mult mai scumpe )
Asa ca , nici macar placa aia nu e dreapta , decat intr-o zona anume , undeva in lateral dreapta , spre spatele masinii ... Menghina mea e un Gerardi de 150 , si nu pot s-o
montez acolo , asa ca tot a trebuit sa pun niste profile cu canale pe masa , ca sa pot fixa menghina unde am eu nevoie ...Plus ca daca am nevoie sa profilez o placa mai mare ,
evident ca nu pot folosi menghina , si atunci trebuie placa de sacrificiu ( MDF ) , si aia trebuie prinsa cumva si ea ...
Evident , profilele nu sunt drepte , asa ca a trebuit sa le frezez plan ca sa pot scoate o planeitate rezonabila ... dar tot am probleme .
Menghina se prinde cu 3 suruburi intr-un canal central , si daca nu le strang intr-o anumita ordine , nu mai sta menghina drept ... din cauza blestematelor de profile .
Pana la urma , cred ca tot MDF-ul e salvarea ... macar e ieftin si-l poti schimba usor daca se distruge ... Pe de alta parte , te inteleg foarte bine ...si mie i-mi place
sa am masina "curata" ... Urasc momentele in care trebuie sa folosesc MDF ... dar , in unele cazuri , trebuie sa te adaptezi ...
Masa ta cu canale e subtire ... niciodata n-o sa poti "mula" o placa de 20mm pe ea , o sa se intample exact invers ... si o sa ramana deformata !!! N-ai rezolvat nimic ... dimpotriva .
Succes !!!
#20
Postat 08 January 2016 - 02:57 AM
informer, la 07 January 2016 - 07:53 PM, a spus:
Candva o sa procur o menghina mai buna insa momentan pe asta o am + aia "canibalizata" de la tine, insa problema cu paralelismul ramane. :)
Revin la ce incercam sa spun mai devreme si n-am terminat... Foarte putine menghine sunt perfecte. Am vazut una singura intr-o poza pe la katran si cam atat pe meleagurile noastre. Da-i vorba de multi bani la mijloc. Cand gravezi placi foloseste ce ai plan si "rectificat " chiar pe structura pe care lucrezi, indiferent daca marginea este cu cateva sutimi sau chiar 1-2 zecimi de mm decalata, pe orice directie. Nu se moare din asta, presupun ca nu faci piese pentru ceasuri de mana. Si chiar daca le faci, cu un dispozitiv centrat pe prelucrare, ajustezi ulterior marginile. Nu este complicat, dar nu-i comod la unicate. In rest, e cea mai buna solutie, daca mai e cazul sa ajungi asa departe.
Cand frezezi in material plin, piese oarecum 3D, nu te mai incurca de pozitia menghinei. Proiecteaza piesa sa ai tot ce-i important de obtinut prin frezare pe prima fata si eventual faci dispozitiv special pentru a doua. Poti pune menghina rotita cu 45 grade, ca daca frezezi integral prima fata totul va fi perfect. Si punand altfel problema, poti centra perfect menghina, n-o sa poti pozitiona foarte precis semifabricatul in ea, ca ori n-ai limitator lateral, ori ti-l ridica la un capat, ori nu te poti baza totdeauna pe grosimea semifabricatului, declarata de producator, sau pe o planeitate sperata... Si ignorand aspectele astea, chiar daca poti pozitiona extrem de precis semifabricatul intr-o menghina extrem de precis pozitionata, chiar te-ar incurca o frezare suplimentara, sa obtii cota dorita si pe contur sau pe o fata? Macar de amorul artei, sa obtii acelasi model de striatii, pe fetele prelucrate... Eu daca am de gravat table din aliaj de aluminiu, prind direct pe masa masinii sau pe un material de sacrificiu si nu-s pretentios la erori de pozitionare de ordinul zecimilor de mm, deoarece si la prelucrari imi las rezerve...
Daca am de frezat in bloc ceva (si cel mai des fac piese de motoare de modelism, adica chiulase, biele sau capace pe la cartere) pai frezez si suprafata superioara. Nu mai vorbesc de laturi. Si ca sa moara si capra vecinului, prind materialul astfel incat sa nu am de frezat intre bacurile menghinei, sau sa nu fiu nevoit sa le ating. Cu alte cuvinte, niciodata nu ma bazez pe planeitatea fetei superioare a materialului prins in menghina. Nici nu mai stiu cati bani am dat pe menghinele mele, dar sunt chinezarii ieftine. La una dintre ele am frezat bacurile cu ea montata pe masa, dar nu ma incalzeste cu nimic, oricum iau 0,25 mm din orice suprafata, oricat ar fi ea de plana. Ca sa se "asorteze" modelul de pe ea cu restul piesei. Si merg pe ideea ca ori e frezare ori gravare. Zic si eu. Probleme apar cand materialul este la limita dimensiunii si atunci tragi de orice zecime din el. Adica ai de facut o piesa cu grosime de 8 mm din tabla de 8. Altfel, pui tabla de 10 si nu mai ai nici un fel de griji.
Si am mai vrut candva sa precizez o ghidusenie, legata de cum fac eu alinierea menghinei, dupa canalele T ale mesei. Prind o piesa special facuta intre falcile menghinei, dar foarte lunga (aproape cat masa), apoi aliniez acea piesa in calalul T al mesei, prin palparea unui flanc al canalului. Strang suruburile menghinei si scot piesa dintre falci. Indiferent de jocurile falcii mobile, falca fixa va fi paralela cu canalul T dupa care am aliniat-o.
PS. Exceptand gravarile artistice unde nu se pune problema pozitionarii, cel mai complicat este la PCB-uri, ca acolo 1-2 zecimi te incurca mult. Dar privind si altfel problema, frezarea lor se stie ca este cea mai ineficienta metoda de realizare, poate tocmai din cauza asta. Zic si eu.
Alt PS... Am recitit discutia si tot imi scapa ceva. Nu am identificat dimensiunile menghinei tale sa vad concret despre ce vorbesti. Chiar si asa, imi ramane intrebarea: ce semifabricat (ca dimensiuni) vrei sa prelucrezi? Si cum il fixezi pe ala in menghina? Ma tot mir de probleme, deoarece eu folosesc de ceva ani buni un mic cnc dar nu i-am legat "limitatoarele de cursa" la soft, n-am pozitie de home sau alte minuni. Adica ma descurc fara probleme indiferent cum sau unde e pozitionata menghina. Cred ca as avea bani sa-mi iau un edge-finger dar sunt multumit cu foaia de hartie, ca-i stiu grosimea. Si indiferent cat ar fi grosimea, tot imi las 0,5-1 mm adaos pana la marginea materialului. Am facut si cablaje frezate, dar alea mi-au parut tare cacacioase ca prelucrare. Sper sa nu fie vorba despre astea, ca ti-as recomanda fie metoda cu tonerul fie pe aia cu fotorezistul, adica ceva mai elegant. E drept ca nu rezolvi gaurile din prima dar asta o rezolvi pe freza fara sa te omori cu orizontalitatea fetei superioare. Daca nu-s indiscret, ce piese vrei sa faci si te deranjeaza fixarea menghinei?
Aceasta postare a fost editata de bitex: 08 January 2016 - 04:06 AM
Telefon: 0721 385365
#21
Postat 08 January 2016 - 07:22 AM
informer, la 07 January 2016 - 11:36 PM, a spus:
Pot sa presupun ca ar consta in a introduce in spatiile alea goale lamele de lera dar neavand o inaltime constanta pana la urma n-as obtine totusi o SUPRAFATA de asezare ci doar mai multe "puncte"... gresesc?
Oarecumva legat, vreau sa intreb daca rezolvarea urmatoare e OK: iau o bucata de tabla din aluminiu de 20mm, cat baza menghinei sau un pic mai mare, o fixez pe masa cu canale si o strang in patru suruburi pe colturi dupa care frezez suprafata de asezare a menghinei... credeti ca tabla aia se va deforma in timp nefiind lipita complet de masa?
(adica se va "mula" pe masa cum zice katran referitor la MDF... oricum, fie vorba intre noi, nu m-asteptam nici in 100 de ani sa-mi recomande katran MDF-u`... :D :D )
Este corect, introduci lamele de lere pentru compensare ; nu este o problema ca "golul" de sub menghina este in sectiune un triunghi iar lera este un dreptunghi, caci prin strangere talpa menghinei se va aseza pe o "linie " de puncte....si oricum sugerez 4 lamele pe cele 4 colturi (ele urmand a avea grosimi diferite astfel incat sa rezolve diferentele de cota ). Lerele sunt din otel calit, aluminiul este ruda mai tare a branzei, asa ca la strangerea suruburilor este bine ca noua "talpa" as-hoc a menghinei sa fie o latime de otel(lera) decat o muchie "taietoare" a menghinei. Referitor la tabla de 20 de aluminiu asezata pe masa cu canale, subscriu la ce spune Katran: o sa se "dea" masa cu canale dupa placa de 25 si nu invers. Din pacate si eu sustin ca masa cu canale are rol mai mult decorativ; chiar daca eu nu o pot stramba cu mana, un surub de 8 ma "umileste" imediat. Asadar, fie o faci "utila" cu un MDF de scacrificu pe deasupra, fie ramane un "mileu"... :good:
#22
Postat 08 January 2016 - 08:18 AM
http://www.arceurotr...-Table-200x90mm
#24
Postat 08 January 2016 - 09:28 AM
N-as vrea sa par prea insistent insa daca se poate as mai avea nevoie de o lamurire la intrebarea anterioara.
Am inteles treaba cu "deformabilitatea" materialului sau a mesei insa, sincer sa fiu, nu mi-e prea clar de ce ar fi important, in "contextul meu", cine pe cine deformeaza. :)
Deja am strans de cateva ori menghina in diverse locuri asa ca daca masa asta-i asa "sclembetica" deja s-a deformat plastic pe alocuri... deci rau` ii deja facut. :D
Ce m-ar interesa pe mine este stabilitatea in timp: scurt, in timpul prelucrarii si lung ca sa nu frezez suprafata lunar.
Daca prind placa aia de aluminiu cum am spus, frezez suprafata plan, planeitatea asta obtinuta o sa se pastreze sa zicem un an daca prelucrez maxim aluminiu si nu cu nu stiu ce forte (motorul meu are 700W)?
... niste lucrari :)
#25
Postat 08 January 2016 - 11:19 AM
informer, la 08 January 2016 - 09:28 AM, a spus:
Ce m-ar interesa pe mine este stabilitatea in timp: scurt, in timpul prelucrarii si lung ca sa nu frezez suprafata lunar.
Daca prind placa aia de aluminiu cum am spus, frezez suprafata plan, planeitatea asta obtinuta o sa se pastreze sa zicem un an daca prelucrez maxim aluminiu si nu cu nu stiu ce forte (motorul meu are 700W)?
Da. Pune latura lunga a placii de aluminiu (cat mai lunga posibil) perpendiculara pe directia canalelor mesei.
#26
Postat 08 January 2016 - 11:36 AM
:drinks:
... niste lucrari :)
#27
Postat 09 January 2016 - 07:27 PM
steelmind, la 08 January 2016 - 07:22 AM, a spus:
De cand am vazut prima data o masa din aluminiu cu canale in ''T'' ma tot intreb cum poti strange, asa cum trebuie, o piesa pe ea.
steelmind, la 08 January 2016 - 07:22 AM, a spus:
As zica ca lamelele vor lasa amprente pe masa. Bineinteles daca strangem barbateste...zic si eu.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 09 January 2016 - 07:32 PM
#28
Postat 09 January 2016 - 08:41 PM
Am prins-o de masa cu patru suruburi M8, am frezat suprafata de asezare si am prins menghina.
Cea mai mare diferenta pe toata suprafata menghinei este acu` de o sutime jumatate si s-a pastrat dupa ce m-am "opintit" de cateva ori in menghina. :)
Insa MARELE avantaj, daca aceasta varianta se dovedeste suficient de rezistenta, este ca menghina este acum izolata electric fata de restul masinii.
Asta face gasirea coltului unei piese dreptunghiulare sau centrului unei piese rotunde foarte facila folosind o coada de freza sau ceva asemanator si cateva scripturi. :yahoo:
http://i.imgur.com/9tYFyBp.jpg
http://i.imgur.com/wBgQST7.jpg
... niste lucrari :)
#29
Postat 11 January 2016 - 12:15 PM
bitex, la 08 January 2016 - 02:57 AM, a spus:
Imi cer scuze bitex dar nu stiu cum naiba mi-a scapat si postarea ta si a lui katran, am fost superficial si am citit doar ultima. :(
Am sa incerc sa raspund pe rand:
- masina pe care a facut-o katran este din punctul meu de vedere super OK, freza cade perpendicular pe planul XOY, atat cat pot eu sa masor. Daca menghina nu sta asezata in acest plan (sau daca materialul nu-i prins corect, evident) o sa am unghiuri diferite de 90 intre fete, orice suprafete as freza. Cu materialul sa zic ca ma descurc, il strang de atatea ori de cate ori este nevoie insa cu menghina n-am ce face.... sau nu pricep eu cum zici, ceea ce-i foarte posibil.
- pentru gasit colturi/muchii/suprafete am incercat sa folosesc acel device cu doi cilindri+magnet+arc... nu vreau sa zic mai mult decat ca din punctul meu de vedere ala-i un dispozitiv de tot "*******", greu de folosit pt. a obtine o precizie ridicata... sau ma rog, nu stiu eu sa-l folosesc chiar dupa ce m-am uitat la n filmulete. Din momentul in care am renuntat la acest dispozitiv am trecut la folosirea contactului electric pt. determinarea momentului atingerii + scripturi pt. colturi si centre. Nu intru in amanunte dar pt. piese de metal fixam in freza o piesa de metal izolata fata de motor, pt. centre in piese din "plastic" fixam in gauri un cilindru conductor s.a.m.d. Am obtinut precizii foarte bune, n-am nici un motiv sa ma plang. Daca modul cum am fixat menghina pe textolit se va dovedi OK, am izolat menghina de masa ceea ce imi permite folosirea oricarei cozi de freza/burghiu pt. determinare (piesa aia izolata de prins in motorul de frezare e o "durere"). Acelasi lucru faceam pana acum, cand aveam de frezat piese rotunde, prinzand izolat un universal de strung pe MDF-ul ala de pe masa.
- cablajele frezate sunt o varianta "ineficienta" insa daca am nevoie urgent de ceva, reprezinta o varianta buna. Am cumparat la recomandarea lui katran un set de gravare cu placute schimbabile care permit frezare de precizie si nu lasa bavuri. Sunt scumpe dar merita toti banii pentru ca mai nou lucrez exclusiv cu SMD-uri si traseele sunt foarte fine. Atunci cand nu sunt presat de timp sau am nevoie de ceva mai fin decat se poate obtine prin frezare pe un CNC hobby, le comand la chinezi unde pt. $13 primesti 10 bucati PCB de 100 x 100mm, dublu strat, gauri metalizate, silkscreen, solder mask, frezari diverse etc. Dezavantajul este ca dureaza (am ajuns la minim 8 zile, inclusiv transport cu DHL) insa costa mai mult transportu` decat placile si nu prea merita pt. o bucata/lucrare.
... niste lucrari :)
#30
Postat 11 January 2016 - 10:08 PM
Pentru gravari pe suprafata, folosesc doar masa masinii si niciodata menghina.
Legat de PCB-uri, indiferent daca pot grava, evit procedeul. Am incercat, dar n-am fost multumit de rezultat. De regula merg pe PnP si in 15 minute am cablajul facut. Este mai rapida gravarea, dar cateva minute in plus nu ma deranjeaza. Nu-s electronist si nu fac cablaje mari, ma multumesc cu maruntisuri pentru robotei. si nici scule performante nu am pentru o gravare de calitate. In viitor voi apela la cineva care realizeaza cablajele si scap de tot de problema.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 11 January 2016 - 10:10 PM
Telefon: 0721 385365