Vibratie cnc router
#1
Postat 25 March 2014 - 09:25 PM
Astazi am mai incropit ceva la masina si acum am doua axe functionale (asa cred eu) - pun poze maine, ca n-am avut aparat la mine.
Am pus un ceas comparator si cu setarile actuale (1600 mm/min, acceleratie 400), eroarea de pozitionare este de 1 sutime - de aici trag concluzia ca nu motoarele nu pierd pasi.
Asa ca am rulat un roadrunner cu un creion lipit de axa X si pare ca l-a desenat corect. Am mai facut si niste teste cu cercuri si patrate si au iesit relativ OK.
In timpul rularii roadrunnerului, masina a inceput sa vibreze nasol, lucru care nu s-a intamplat la nici o deplasare din taste sau din MDI folosind comenzi G0X...Y...
Am mai remarcat ca suruburile de pe axa Y nu sunt perfect drepte si cam oscileaza, plus ca axa (de fapt axele, ca am doua motoare pe Y) sunt mult mai zgomotoase decat axa X.
In plus, dupa o ora de lucru, motoarele s-au cam incalzit - chinezisme, asta e !!!
Vreun sfat ???
Cum pot alinia mai bine suruburile de pe axa Y - asta cu instrumentele pe care le am la dispozitie, adica subler digital, ceas comparator.
Multumesc anticipat
Marius Nevschi
#4
Postat 26 March 2014 - 08:50 AM
ceva asemanator aveam pe suruburi 1610 de 1800mm dar acolo stiam deja ca le subdimensionasem, ca grosime
am scapat de tot balamucul modificand masina pe varianta surub fix/piulita mobila
tu banuiesc ca ai surubul mobil
motorul cum e cuplat la surub? direct, prin cuplaj elastic sau prin fulii/curea?
incearca sa decuplezi piulitele de la portal si sa rotesti in gol suruburile sa vezi, prin eliminare, unde apare de fapt vibratia
motoare d-astea de la longs am avut si eu acum ceva vreme si tot asa, se incalzeau cam mult si comparativ cu alte motoare asemanatoare ca pret/cuplu/brand mi-au parut cam slabute
Gone Sailing! S/Y Haimana
#5
Postat 26 March 2014 - 10:15 AM
Folosesc cuplaje elastice.
Am mai citit asta noapte si am vazut o rezolvare la problema mea pe cnczone. Au mai patit si altii si au rezolvat cu un dumper pe axul din spatele motorului. Ceva pe principiul pendulului, un disc cu gauri in el, in care (gauri) se misca liber niste mici greutati - bile de rulment sau mici stifturi.
Au pus si filmulete demonstrative si rezultatele sunt impresionante.
Mai exista drivere digitale, gen AM882, care stiu sa atenueze vibratiile pentru anumite frecvente de comanda - vin cu un soft de calibrare......
Uitati niste linkuri de pe youtube: http://www.youtube.c...h?v=PhI0G3zYrdQ ; http://www.youtube.c...h?v=JkNNEZBweq0
O sa incerc si eu un dumper si pun rezultatele.
Marius
#7
Postat 26 March 2014 - 04:35 PM
Am facut si un disc din lemn cu diametrul de 9.5 cm si cu 9 gauri in el, in care am bagat bile de rulment si vedem ce o sa iasa. Iau un aparat video si unul foto si diseara pun poze si un filmulet cu si fara dispozitivul "magic" de redus vibratii.
Cred oricum ca asa ceva se calculeaza, dar nu stiu cum, asa ca o iau empiric prin metoda arhicunoscuta trial and error .
Salutari si va tin la current
Marius
#8
Postat 27 March 2014 - 09:01 PM
Am desfacut motoarele axei Y de pe cuplaje si apoi de pe masina si tot vibreaza la viteze mici. Apoi am pus un amortizor format din 2 placi de fier conectate printr-un inel de cauciuc - luat de la un stepper Nema34 dintr-un Xerox vechi si s-au redus vibratiile simtitor. Totusi nu mi se pare normal ca motoarele sa vibreze la viteze mici, indiferent de ce setari de microstepping as alege. Am incercat tot felul de setari de viteze si acceleratii din Mach3 si vibreaza nasol la anumite frecvente, amplificate bineinteles si de cadrul masinii, care e din profile de aluminiu 80x80 si 120x80. Banuiesc ca driverele (si motoarele) astea de la Longs sunt de ...ahat, asa ca as incerca si un driver de la Wantai sa vad ce poate - are cineva pe forum de vanzare si poate mi-l imprumuta pt. niste teste.
Ce alte solutii ar mai fi ? sa torn ciment (e bun de ala pt. constructii ??) sau nisip in profilele de aluminiu, sa dau cu ulei de sarpe, sa schimb motoarele si driverele ????? Dati si voi o idee, ca eu nu mai stiu !!!
Multumesc anticipat,
Marius
#9
Postat 27 March 2014 - 10:45 PM
Vad ca ai cam dat de toate problemele. Le rezolvi incetisor, pe rand. Multa bafta!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 27 March 2014 - 10:47 PM
Telefon: 0721 385365
#10
Postat 28 March 2014 - 08:30 AM
In regimul nostru de hobby-isti nu stii de la inceput totul. Sintetizand, as avea cateva optiuni:
1. Sa rigidizez profilele de aluminiu turnand in ele beton mineral sau ceva asemanator - inca nu stiu ce si cum - mai citesc si mai intreb
2. Incerc sa izolez motoarele de cadru - amortizoare (ceva de cauciuc etc)
3. Fac reductoare, dar avand in vedere ca vibratia motoarelor se transmite la intreaga structura si cand motoarele sunt decuplate de la suruburi, nu stiu cat ma ajuta.
4. Refac partea de transmitere cu piulite rotative - asta inseamna sa refac destul de multe componente
5. Incerc si alte combinatii de driver + motoare, eventual servo, poate altele dau rezultate mai bune - Nu stiu cum a rezolvat Katran (Gabi) problema, tinand cont ca routerul meu e facut dupa modelul lui.
Alte optiuni nu mai stiu.
Marius
#11
Postat 28 March 2014 - 09:59 AM
si vibratiile apar la turatii mici, la turatii mari nu se mai simt
si cu cat e mai mare masa deplasata (invartita) cu atat se va transmite mai usor vibratia catre restul masinii (surub mobil vs surub fix)
eu d-asta prefer varianta cu surub fix
1. toata masa surubului sta pe loc
2. pot jongla cu raportul de transmisie prin curea prin inlocuirea fuliilor si obtinerea de alt raport de transmisie
3. cureaua in sine se comporta ca un cuplaj elastic, atenuand vibratiile mai bine decat un cuplaj elastic axial
de preferat ar fi un raport mare de de demultiplicare intre fulia motor si cea de pe surub si surubul sa fie cu pas cat mai mare
uite aici un router ce l-am "upgradat" cu cateva luni in urma: http://htm.ro/forum/...nc-motor-mounts
motoare longs, drivere leadshine, suruburi mobile 2525 de aproape 2m lungime
mai exista totusi cazuri in care apare cate o vibratie dar extrem de rar, neglijabil
Aceasta postare a fost editata de sebba: 28 March 2014 - 10:00 AM
Gone Sailing! S/Y Haimana
#13
Postat 28 March 2014 - 06:55 PM
Am mai rezolvat problema asta prin marirea microstepului ... am ajuns undeva la 4000 , si vibratia a disparut complet ... era vorba de un stepper
de 8N/m cu encoder pe coada , trebuia sa fie in stare sa impinga masa de lucru a frezei ( vreo 25 de kile ) cu maxim 1mm pe secunda ... initial , freza lasa
urme ( finish prost ) , dupa aia , finish-ul iese oglinda ...
In ultima instanta , varianta cu servo ( DC-uri , ca sunt mai accesibile ... ) e o solutie . Scump , dar merita ...
cheers.
#15
Postat 28 March 2014 - 09:35 PM
Suruburile se misca usor pe toata lungimea. Masina vibreaza la viteze mici si cu motorul decuplat de la surub. Am rulat capul ala de mort din Mach3 si la un moment dat am crezut ca se rupe masina.
Am incercat apoi sa iau lucrurile pe rand. Am lasat un singur motor pe axa Y (bineinteles decuplat de surub) si tot vibreaza. Am tot schimbat setarile de microstepping ale driverelor si tot exista vibratii super nasoale in anumite plaje. Am incercat si diferite acceleratii, dar face la fel de urat la acceleratii mici. Am scos apoi motorul si l-am sprijinit de masina in timpul rularii codului. Tot acelasi rezultat. Am facut si niste dampere armonice adica niste discuri de lemn cu bile de rulment in ele, cu rezultat sesizabil numai pe axa X, care oricum e mult mai rigida (placa de 25 grosime, sine de 25 ingropate) si nu vibreaza prea tare. Concluzia e relativ clara pt. mine: driverele+motoarele sunt de ...ahat. Oare poate fi de la Mach3 (care e o versiune veche de pe net)? sau faptul ca folosesc Windows 7 ? Totusi, masina nu pierde pasi si testele cu ceasul comparator arata o abatere de pozitionare de sub o sutime.
Problema e foarte evidenta numai la motoarele de pe axa Y.
O sa izolez motoarele de masina cu niste tampoane de cauciuc, dar nu stiu daca asta poate fi o solutie permanenta si pertinenta.
O sa incerc sa umplu profilele de aluminiu cu ceva gen nisip sau beton epoxidic sau.....poate stii tu ceva mai multe despre asta, ca parca n-as strica bunatate de profile.
Marius
#16
Postat 28 March 2014 - 09:45 PM
Am gasit pe youtube un filmulet cu o problema asemenatoare cu a mea: http://www.youtube.c...h?v=lzT4xWqqTKI
Interesante sunt comentariile:
It looks like the cheap china drives found on ebay, and I can tell you this much. They have so much harmoic resonanse in those drives, that they are impossible to get to function perfectly. Use the extra cash and buy some Leadshine AM882 drives instead, they will make that motor run like a charm...
se pare ca am tras o concluzie corecta: driverele sunt naspa, asa ca:
ATENTIE !!! Nu aruncati banii pe geam luand seturile de la Longs de pe ebay !!! Driverele lor DM860A par a fi de ...ahat !!!
Daca gresesc, imi cer scuze anticipat.
Marius
#17
Postat 29 March 2014 - 06:03 AM
#18
Postat 29 March 2014 - 04:28 PM
O sa izolez motoarele de masina cu niste tampoane de cauciuc, dar nu stiu daca asta poate fi o solutie permanenta si pertinenta.
O sa incerc sa umplu profilele de aluminiu cu ceva gen nisip sau beton epoxidic sau.....poate stii tu ceva mai multe despre asta, ca parca n-as strica bunatate de profile.
Marius
[/quote]
Salut. O formula folosita este de beton polimerizat ( i se mai spune si epoxidic). O reteta este:30% nisip cuartos de o.5 granulatie (depozite materiale constructii); 30% spartura de bazalt sau granit granulatie 2.5 mm (de cautat pe net); 30% spartura de bazalt sau granit 4-5 mm granulatie (tot pe net); 10% rasina epoxy (unii merg catre 8% iar altii catre 14-15%). Se amesteca intai nisipul cu pietricelele, dupa care pui epoxy. O precizare tampita, dar mai bine o fac: NU PUI APA, NU PUI CIMENT, DELOC. Procentele sunt la greutate. Rasina trebuie amestecata apoi cu pietricelele foarte-foarte bine (o freza spiralata care se foloseste pe santiere-Bricostore-aprox 50 lei, in bot la o bormasina la turatie mica). Rasina epoxy indeplineste rolul ''cauciucului'' daca si numai daca este foarte bine amestecata (ca sa ''inveleasca'' fiecare piatra, lucru pe care nu-l poti controla decat prin amestecare foarte buna). Nu pune pietris de constructii (rotunjit), caci ''munca'' de atenuare a vibratiilor ramane doar pe rasina si strici materialul( bazaltul / granitul sunt roci vulcanice, au densitate mare, forma colturoasa si ele sunt de fapt responsabile cu dispersia energiei cinetice a vibratiilor, odata prin inglobarea in masa lor a unei cantitati de energie cinetica si pe urma prin deflectia cat mai aleatorie a unei alte cantitati de energie cinetica, lucru posibil datorita formei colturoase; rasina doar asigura o legatura atomica slaba intre pietre, conditie absolut necesara). NU SCHIMBA gradatia diametrelor pietrelor (o,5- 2,5- 4.5); in cazul in care nu gasesti sa cumperi vreuna din granulatii; schimba-le pe toate 3 odata (gen 1 - 3 - 5 mm); exista o curba granulogica care are o noima a ei. Daca nu gasesti si nu gasesti si te grabesti, sugerez sa renunti de tot, altfel arunci banii pe rasina semi-degeaba. Succes !
#19
Postat 29 March 2014 - 10:02 PM
Mersi de reteta de beton epoxidic. Am citit si eu despre asta pe cnczone, unde este un topic de vreo 150 pagini numai despre batiuri de masini realizate din beton epoxidic. Cred ca solutia cea mai buna e una combinata, adica schimbarea motoarelor/driverelor + umplerea profilelor de aluminiu cu beton epoxidic. Asta ar rezolva cat de cat problema transmiterii vibratiilor. Nu ma grabesc prea tare si nici nu urmaresc sa fac vreun Mazak sau Haas sau mai stiu eu ce masina super profi. Doar ceva decent si cu care a pot realiza cate ceva pt. nevoile personale. Cum spunea cineva pe forum, cred ca suntem "obsedati" mai mult de masini in sine decat de ce o sa facem cu ele. Daca tot am inceput, as vrea s-o termin.
Va tin la current si va multumesc tuturor pt. idei si sfaturi.
Marius
Aceasta postare a fost editata de Marius Nevschi: 29 March 2014 - 10:03 PM
#20
Postat 30 March 2014 - 10:25 AM
nu stiu design-ul tau dar cred ca poate fi modificat fara mari probleme astfel incat sa transmiti miscarea la surub prin fulii/curea si sa obtii acolo o demultiplicare de 2:1 la chiar mai mare care sa-ti faca motoarele sa mearga in turatii mai mari unde vibratiile sunt atenuate
ulterior, la inlocuiri de motoare/drivere, poti ajusta doar acea transmisie prin modificarea rapoartelor de demultiplicare
poti gasi multe variante de fulii/curele care sa ofere diferite rapoarte de demultiplicare pe aceeasi distanta intre centre si asemenea modificari nu implica si restul masinii
eu as prefera insa standardul HTD in loc de T, la fulii/curele
abia dupa ce ai masina adusa la un nivel care sa te satisfaca si unde chiar vrei sa si ramana... abia atunci poti turna betonul
dar chiar si asa, nu l-as folosi decat la partea fixa (cadru, masa)
Gone Sailing! S/Y Haimana
#21
Postat 01 April 2014 - 12:59 AM
sebba, la 30 March 2014 - 10:25 AM, a spus:
nu stiu design-ul tau dar cred ca poate fi modificat fara mari probleme astfel incat sa transmiti miscarea la surub prin fulii/curea si sa obtii acolo o demultiplicare de 2:1 la chiar mai mare care sa-ti faca motoarele sa mearga in turatii mai mari unde vibratiile sunt atenuate
ulterior, la inlocuiri de motoare/drivere, poti ajusta doar acea transmisie prin modificarea rapoartelor de demultiplicare
poti gasi multe variante de fulii/curele care sa ofere diferite rapoarte de demultiplicare pe aceeasi distanta intre centre si asemenea modificari nu implica si restul masinii
eu as prefera insa standardul HTD in loc de T, la fulii/curele
abia dupa ce ai masina adusa la un nivel care sa te satisfaca si unde chiar vrei sa si ramana... abia atunci poti turna betonul
dar chiar si asa, nu l-as folosi decat la partea fixa (cadru, masa)
Corect ca ordine a operatiilor.
#22
Postat 21 April 2014 - 11:27 PM
Incearca asta.
Config
General Logic Config. Si probabil ai ajuns la pagina asta http://www.micro-mac...ration_turn.jpg
Acolo pe a doua rubrica verticala este o rubrica numita Motion Mode. Apasa pe buton care zice Contant Velocity.
Aia este tot.
Incearca din nou sa folsesti programul.